onsdag 11 maj 2011

Den glömda trädgården av Kate Morton


Den glömda trädgården är en bok som min sambo tyckte verkade bra så jag litade på hans omdöme. Boken följer olika karaktärer genom olika årtal och hur deras historia vävs samman. I centrum står Nell Andrews som hittades fyra år gammal på ett fartyg från England till Australien. Ingen vet var hon kommer ifrån eller vad hon gör ensam på ett fartyg, men hon vet att hon väntar på Sagoberätterskan...

I början var den lite seg och jag fastnade inte alls för den. Den verkade lite rörig också med alla hopp mellan årtalen.
Men så helt plötsligt så tog den fart och jag kunde knappt lägga ifrån mig den. Det var verkligen en gammal hemlighet och gåta som sakta nystades upp genom sidorna och medan jag gissade hit och dit blev jag gång på gång överraskad. Den var även en tragisk historia, om att inte ha något känt förflutet eller en fast punkt i tillvaron och hur det kan påverka en människa.

En bok för dig som gillar att läsa om gamla hemligheter som sakta avslöjas och om mänskliga relationer. Om du som kan leva dig in och bli arg och berörd ihop med karaktärerna eller bara vill ha en fin läsupplevelse så är det en bok för dig.

5 kommentarer:

  1. Visst var den bra;) Gillar den med men håller med om att den var liiite seg i början men sen tar det sig...

    SvaraRadera
  2. Ja, verkligen! Jag hade lust att ge upp den, men så helt plötsligt tog den fart! Jättespännande!

    SvaraRadera
  3. sitter här och funderar på om jag ska klicka hem den från adlibris, låter ju bra när du skriver om den.

    SvaraRadera
  4. Jag tyckte författaren vävde ihop de olika tidsepokerna oerhört bra. Den fick 4+ utav mig och jag kommer läsa hennes andra bok när den kommer ut i pocket.

    SvaraRadera
  5. Det blev bättre, men i början kände jag att jag inte riktigt fick grepp om den. Men jag gillar i allmänhet när det hoppar mellan tider för det ger lite variation. Och i slutet var det fint ihopvävt! Jag kommer säkerligen läsa något mer av henne!

    SvaraRadera