torsdag 17 oktober 2013

Letar efter Silverkanten.

The Silver Linings Playbook har under året flanerat på bioduken och på Oscargalan. Få har missat filmen med Bradley Cooper och Jennifer Lawrence i huvudrollen. Filmen är baserad på boken med samma namn, skriven av Matthew Quick. Jag, liksom många andra, bestämde mig för att läsa boken innan jag ser filmen. Blir lite mer äkta då. Känns mer rätt.

Sagt och gjort. Bestämt och utfört. Jag har nu läst boken och tyckte den var okej. Handlingen krestsar runt Pat Peoples, en man som nyss blivit utskriven från ett mentalsjukhus och nu befinner sig i sitt barndomshem med en ömsint mamma och en emotionellt handikappad pappa. Han spenderar sina dagar med att träna och öva sig på att vara snäll istället för att ha rätt samt följa Eagles matcher, allt i förberedelse för sin stora återförening med sin exfru Nikki. Han blir snart vän med Tiffany, en kvinna som verkar lika mentalt rubbad som han själv.

En småtrevlig bok, fick dock ingen wow-känsla. Men den var annorlunda och lite knäpp, vilket alltid är en trevlig omväxling när man läser.

 
P.S. Angående bokomslag. Jag hade den till höger, den med filmtemat, och jag avskyr dem (min bok var lånad så jag är oskyldig) Det känns som ett billigt trick. På denna version så stod det till och med: "Now a Major Film!" och så namnet på regissören och skådespelarna. Plus att den lämnade inget åt fantasin. Och Pat Peoples har bruna ögon, men Bradley Copper är blå! Major flaw!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar