onsdag 11 april 2012

Konsten att läsa om en bok.

Jag läser gärna om en bok då och då. Det är ett stort tecken på att jag gillade den. Flera av mina favoritböcker läser jag gärna om flera gånger. Harry Potter-serien av J.K. Rowling har jag tappat räkningen på hur många gånger jag plöjt igenom dem (och jag vet att jag kommer ta mig an projektet igen inom en snar framtid). Vindens skugga av Carlos Ruiz Zafón har jag läst tre gånger och kommer läsa igen, garanterat.

För mig är det ett sätt att "läsa mellan rader". Det ger en ny bild och nya detaljer som dyker upp och gör boken ännu bättre. Jag blev både förskräckt och imponerad av min kusin när hon berättade att hon aldrig hade läst om en bok (förutom när vi läste Camus Främlingen ihop). Det är ju så givande att läsa om en bok och jag hoppade att hon tyckte det med under vårt genemnsamma projekt.

Det var längesedan jag faktiskt läste om en bok. Det beror antagligen på att jag har 500 andra böcker som ska läsas innan. Men jag får väl helt enkelt ta mig en konstpaus en dag och läsa om en gammal goding (köra en favorit i repris).

Jag kan förstå att det kan tyckas vara ett tidsödslande företag att läsa om en bok, men om den verkligen har berört en så mycket, och man tyckte att den var så pass bra, så varför inte?

4 kommentarer:

  1. Hejsan! Jag blir lite imponerad av dig för att du läst om Harry Potter så många gånger!!! Jag läser inte ofta om böcker, men det händer då och då. Det är de där som verkligen berör mig som jag läser om eller om jag fördjupar mig och vill göra en analys.När jag väl börjat fördjupa mig i en bok,ja då kan jag vandra runt i den hur läääänge som helst =)

    SvaraRadera
  2. Haha, tack =)! Ja, jag tänker alltid när jag just läst ut dem att jag inte ska läsa dem igen, men sedan får jag ett HP-sug och så sätter jag igång igen. Varierar dock mellan svenska och engelska ;)!
    Jag tycker det är väldigt givande att läsa om en bok, men man missar jättemycket första gången!
    Visst är det härligt när man kan försvinna ner i en bok flera, flera gånger =)!

    SvaraRadera
  3. Jag testar det där med att läsa om ibland, blir ofta besviken. Jag letar efter den där känslan jag hade när jag läste boken (t ex i tonåren) men den infinner sig sällan. Deckare funkar särskilt dåligt. Vissa blir dock bara bättre, som Fröken Smillas känsla för snö och Coetzees böcker.

    SvaraRadera
  4. Bara en riktigt bra bok tål att läsas om. Gärna med en virvlande historia med flera svängar. Jag är inget deckar-fan, men jag kan tänka mig att de inte är de rätta böckerna att läsa om... Men känslan är härlig när man precist läst färdigt en bok och känner att man faktiskt gillar den ännu mer =)!

    SvaraRadera