måndag 20 maj 2013

The Strand Bookstore i New York

Den 10 Maj flög min sambos familj och jag till The Big Apple för att fira svärmors 50-års dag. Det blev en resa genomsyrad med sightseeing, steakhouse och en hel del shopping. Jag hade innan resan läst om Strand Bookstore och var lite sugen på att gå dit. Under resan blev det dock inte något bestämt tillfälle att göra ett besök och bokhandlen föll i glömska.

Men...

Under en tur genom staden sprang vi helt plötsligt på denna underbara skapelse. Rader efter rader av böcker prydde trottoaren utanför affären och jag dök in. Väggarna var fyllda från topp till tå med böcker, böcker, böcker. Tusentals av dem!

Paradiset!

Titta så ljuvligt!
 
Trött sambo <3!

Hyllorna var så höga att man fick klättra upp på stegar för att nå de översta hyllorna.

Strand ligger på hörnet av 12th street och Broadway.
 
Dessa fynd blev det:
God is dead av Ron Currie, Jr.
The New York Triology av Paul Auster
Snuff av Chuck Palahniuk
Och en fin tygpåse såklart!

Jag hittade snabbt några stycken som jag ville adoptera och hade antagligen kunnat hitta många fler om inte min sambo hade hittat mig djupt försjunken mellan hyllorna och lotsat ut mig. Desperat försökte jag förhandla om att låta de andra gå före så kunde jag komma i fatt senare om typ tre timmar eller något. Jag hade lugnt kunna gå runt där en bra stund till. Det fanns en källare och övervåning med som förblev outforskad.

Så nästa gång jag åker dit så blir det en heldag på Strand Bookstore. Om du är en bokälskare och befinner dig i New York så-missa-inte-Strand!

Checka in deras hemsida: http://www.strandbooks.com/index.cfm


Och så blev det tre böcker till på flygplatsen i Newark innan vi flög hem:

The Happiness project av Gretchen Rubin
Wild av Cheryl Strayed
Let´s pretend this never happened av Jenny Lawson
 
Det blev lite tema: unga kvinnor som skriver om sina liv/ #1 New York Times Bestseller

Ooohh.. jag vill bara sätta igång och läsa, kommer bli en bra läs-sommar vill jag lova!

2 kommentarer:

  1. Oh, vad härligt! Jag besökte New York nyligen, men missade denna pärla. Attans!

    SvaraRadera
    Svar
    1. En bra anledning att åka tillbaka ;)!

      Radera