torsdag 23 maj 2013

Från trollkarl till morbid småstadsidyll.

Då ska ju tydligen "sommaren" vara här med solen det innebär och jag har hunnit med att mellan regnskurar och New York-resan läsa Den tomma stolen av J.K. Rowling.
Efter Harry Potter-eran har J.K. Rowling nu gått vidare med att skriva en roman för vuxna. Både den svenska titeln och den den engelska titeln The Casual Vacancy gjorde mig lite oförstående medan storylinen inte fångade mig. Men sedan hittade jag den som e-bok på min Adlibris letto och kände för att ge den en chans.


Och tur var väl det, för den var riktigt bra! Rowling har skapat en intrigrik liten småstad; Pagford, där kommunnämndsledamoten Barry Fairbrothers plötsliga död sätter staden i gungning. Speciellt då det dyker upp flera spekulanter till hans plats i nämnden. Pagford är allt annat än den idyll den utger sig för att vara. Alla har något ont mot varandra och är i ständig fejd; rika mot fattiga, barn mot föräldrar, lärare mot elever o.s.v.

Rowling visade redan i Harry Potter-serien på sin uppfinningsrikedom, fångande berättarteknink och även sin förmåga till att "knyta ihop säcken". Boken blir riktigt morbid och twistar till sig totalt och slutet var helt oväntat.

Jag blev (liksom de flesta andra HP-fans, kan jag tänka mig) lite vilsen efter sista boken och att J.K. Rowling nu gått in på vuxenbokslinjen kändes lite skumt, men Den tomma stolen är verkligen läsvärd. Så till alla inbitna HP-fans som också vuxit upp med våran favorit-trollkarl som inte vågat sig på den än; det är okej. Den bits inte. Bara naggas lite i kanterna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar