onsdag 10 juli 2013

Lite mysterium med Paul Auster.

Skulle läsa alla tre böcker ur The New York Triology av Paul Auster. Läste första boken: City of Glass och kände att det fick räcka för tillfället. De tre böckerna i serien är oberoende av varandra.

Boken handlar om författaren Daniel Quinn; en ensam man som bor i New York och halkar in på ett bananskal i ett mysterium som han gör sitt bästa för att lösa.


Låter rätt så spännande, men historien var ganska tunn och blev snabbt tråkig. Den ledde ingenstans, en del trådar förblev lösa och slutet var bara konstigt. Ibland halkade karaktärerna in på dialoger om annat som inte rörde fallet, som baseball och en analys på Don Quijote, vilket inte bidrog till historien och fick mig att tänka att Auster bara ville skryta med sina egna kunskaper och ämnerna.

Jag kände att jag behövde en Paul Auster-paus så jag går raskt vidare med andra läsprojekt istället. Ger mig nog på de andra två böckerna i triologin vid ett senare tillfälle.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar