söndag 23 juni 2013

Snuffeli-snuff

Författaren Chuck Palahniuk är kanske mest känd för sin bok Fight Club som filmatiserats av David Fincher med Edward Norton och Brad Pitt i huvudrollerna. Boken står i min bokhylla och samlar damm, en present till min sambo i början av vårt förhållande.


Jag har själv inte läst den, men kommer antagligen göra det inom en snar framtid. Speciellt efter att just läst ut hans bok Snuff. Snuff är en fiction-novell om den avdankade porrstjärnan Cassie Wright som tänker avsluta sin karriär genom att slå världsrekord; hon ska ligga med 600 män i en tagning. I boken följer vi tre av dessa lyckliga stjärnor: Mr. 72; den unga killen, Mr. 137; prime time skådisen som hoppas på att detta ska bli hans comeback och Mr. 600; porrveteranen. Vi följer även Sheila, som är upphovsmakerskan till projektet och organiserar allt.


Historien är rå, smågalen och extremt underhållande. Den är också naken och avskalad, på flera sätt. Jag har aldrig läst en bok av någon som vågar ta i lite extra och chocka läsaren litegrann. Definitivt itnte sista gången jag läser en Palahniuk-novell.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar