söndag 16 oktober 2011

Afrika-läsningen

Har kommit hem efter att ha spenderat fem veckor i Tanzania. Fyra veckor var jag i bushen på ett sjukhus och fick observera deras sjukvårdsrutiner. Dalar och toppar har det varit och i brist på andra förströelser som tv och sambo så har jag lyckats klämma i min tre och (en halv) bok:


Kafka på stranden på Haruki Murakami. Det var en konstig bok som handlar om en ung man som heter Kafka och som rymmer hemifrån och vid sidan om får vi följa en gammal gubbe som kan prata med katter. Jag läste någonstans att om man gillade Hayao Miyazaki- filmerna (ni vet Det levande slottet och Spirited away) så skulle man gilla denna boken. Kan ju bara meddela att jag ÄLSKAR de filmerna, speciellt Det levande slottet, men denna boken...? Nej tack! Inte min smak alls. Den var helt ointressant och bidrog inte med något. Jag plågade mig igenom den eftersom jag ville ta reda på varför den är en sån favorit bland vissa, men jag kom aldrig fram till någon reson.



En halv gul sol av Chimamanda Ngozi Adichie. Handlar om inbördeskriget i Nigeria på 60-talet. I centrum för historien får vi följa tvillingsystrarna Olanna och Kainene och deras familjer. Det var en gripande bok och fast den var tjock som en amerikan så gick den väldigt fort att läsa. Boken köpte jag för jättelängesedan och jag hade hela tiden tänkt att jag skulle läsa den nere i Tanzania. Dock är det kanske inte den smidigaste boken att konka med sig i väskan och den blev lite sne när jag kom hem, men den var helt klart läsvärd.



Paganinikontraktet av Lars Kepler. Kriminalkommisarie Joona Linna utreder två mystiska dödsfall; Carl Palmcrona som hittats hängd i sin lägenhet och en kvinna som har druknat på en båt som fortfarande flyter. Sträckläste denna boken! Det var en så kallad "pageturner". Kunde inte släppa den, den var så spännande från början till slut. Har fått låna den första boken Hypnotisören av svärmor så jag ser framemot att få sätta labbarna i den. Lars Kepler är egentligen ett pseudonym för Alexandra Coelho Ahndoril och Alexander Ahndoril. Vet inte om de är gifta eller syskon, men jag kan inte riktigt förstå varför de valt ett så tråkigt fejknamn. Lars Kepler? När de har så fina namn i verkligheten. Hmm.. det får bli ett mysterium.

Har en bok till som jag köpte på flygplatsen i Dar es Salaam; Twenties girl av Sophie Kinsella. Mer om den senare..

2 kommentarer:

  1. En halv gul sol fick jag av min lärare i studentpresent och den var verkligen intressant och väldigt bra. Men som sagt inte den bästa boken att ta med sig på semestern kanske :P

    SvaraRadera
  2. Bra bok, men du har helt rätt! Otroligt osmidig! och jag är så fäst vid mina böcker med så jag ville inte lämna kvar dem! Men nästa gång tar jag med en s.k. "Flipback" istället! Verkar mycket smidigare ;)!

    SvaraRadera