måndag 24 oktober 2011

Boken som räddade mig litegrann..

Har precis avslutat boken Twenties girl av Sophie Kinsella. Jag hade aldrig läst något av henne förut och det var slutsumman av en rad händelser som gjorde att jag valde denna. Först och främst blev jag av med den bok jag höll på att läsa.
Jag var i Tanzania, på Dar es Salaams flygplats närmare bestämt. Det var sent på kvällen och jag hade ingen bok att underhålla mig med och det faktumet började göra mig smått galen. Jag fick syn på en affär som tack och lov var öppen och det blev till att gå in och cirkulera. Jag var så trött på allt som hade med Afrika att göra, och de flesta böckerna i affären hade just detta gemensamma temat. Till slut fick jag syn på Twenties girl. Jag hade aldrig läst något av Kinsella innan, men jag var villig att ge henne en chans, allt för att slippa Afrika.



Jag plöjde igenom de första 150 sidorna på nolltid och skrattade gott genom dem. Den handlar om tjejen Lara Lington som efter en begravning för henne gammelmoster blir hemsökt av dennes ande och helt plötsligt har hon en hel del konstig upptåg för sig. Jag gillade verkligen Kinsella sätt att skriva och jag skrattade och blev berörd på samma gång.
Boken var verkligen en bra ersättare för den jag blev av med och det var en lättsam och rolig läsupplevelse. Jag kommer definitivt läsa något annat av henne igen. Men jag tror det blir roligare på engelska, eftersom skrivspråket var så viktigt för själva läsandet i denna boken, och det var verkligen ingen jobbig engelska heller, utan det flöt på hur bra som helst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar