måndag 28 januari 2013

Gå inte miste om en njutbarhet!

Kom och tänka på den gång jag var och såg Hobbit på bio. Jag stod och väntade med biljetterna i handen, förväntasfull och taggad medan min sambo fixade godiset. En bit ifrån mig stod tre tonåringar och småpratade lite. En tjej frågade en kille om han hade läst boken och hans svar var (som han sa med en viss stolthet och "jag-tycker-jag-är-cool-attityd"):

"Nej, jag har bara läst typ en bok i hela mitt liv, och det var bara för att jag blev tvingad i skolan."

Efter att chocken hade lagt sig slog dessa tankar mig:
1. En bok? En? Verkligen?
2. Varför låter du så mallig? Det är ingen bedrift direkt!
3. Stackars sate, vad du har missat mycket.

Jag vet att läsandet inte är för alla och det respekterar jag, men jag måste nödvändigtvis inte förstå det. Att man kan med vilje missa så mycket underbart och spännande som en läsupplevelse.


Sedan finns det ju de som har läs-och skrivsvårigheter, men det är ju en ännu större anledning att kasta sig in i böckernas värld och bli bättre. En bok kan man läsa hur länge man vill, hur sakta man vill och begrunda varje ord utan stress.
I skolan blir vi uppmanade att läsa böcker och på svenskan får hela klassen läsa en gemensam bok för att sedan ha en gruppdiskussion. Ofta blev det en bok som ingen gillade eftersom det var en bok som var lite djupare än typ Twilight. Boken lästes under tidspress och med analysernade och upplevelsen blev inte så njutbar som man kan tro.
Om du är en person som inte läser så mycket förutom Flashback forum och har haft en liknande skolläsupplevelse så hoppas jag att du inte låter det påverka dig. Utanför skolans värld på vi läsa precis vad vi vill och samma bok under ett halvår om vi vill. Utan press. Så upp i sadlen igen!

Jag är inte emot läsning på schemat, tvärtom, men jag föredrog de gångerna som vi fick läsa en egenvald bok och skriva recensioner istället. Då läste jag Harry Potter!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar