onsdag 2 januari 2013

Året som gått.

Då var år 2012 till ända och jag har lyckats klämma en hel del böcker (ialla fall för mig) Jag läser inte 100 böcker om året som en del andra boktokiga gör. Jag läser långsamt och har svackor ibland, men jag har ändå lyckats samla ihop en gedigen lista:

Livet på Scotland Street 44 - Alexander McCall Smith
Nick och Noras oändliga låtlista - Rachel Cohn, David Levithan
Annonsflickan från Odessa - Janet Skeslien Charles
Främlingen - Albert Camus
Extremely loud and incredibly close - Jonathan Safran Foer
Världkrig Z: en muntlig historik över zombiekriget - Max Brooks
Espressoberättelser - Alexander McCall Smith
Dödsynden (To kill a mockingbird) - Harper Lee
Påven Johanna - Donna Woolfolk Cross
Hungerspelen - Suzanne Collins
Fatta eld - Suzanne Collins
Revolt - Suzanne Collins
Varning av Neil Strauss
Berättelsen om Pi - Yann Martel
Kärlek på skotska- Alexander McCall Smith
Perks of being a Wallflower - Stephen Chbosky
Squirrel seeks chipmunk: a wicked bestiary - David Sedaris
The psychopath test - Jon Ronson
Jag vill veta var stockrosorna kommer ifrån - Amanda Svensson (Novell)
A Clockwork Orange - Anthony Burgess
A visit from the goon squad - Jennifer Egan
Den vidunderliga kärlekens historia - Carl-Johan Vallgren
Ett öga rött - Jonas Hassen Khemiri
Den röda soffan - Michèle Lesbre
The old man and the sea - Ernest Hemingway
Naked - David Sedaris
Jenny and the Jaws of Life - Jincy Willett
Vi i villa - Hans Koppel
Alla familjer är psykotiska - Douglas Coupland
Eldvittnet - Lars Kepler
The Blue - Mary McCallum
Himlens fånge - Carlos Ruiz Zafón

En liten sammanfattning av årets böcker tycker jag passar, så jag kan börja på ny kula 2013.

Sämsta boken 2012
Hm... alla var väl bra på sitt sätt, men jag höll på att kräkas på Ernest Hemingways The old man and the sea. Jag gllar inte att kalla böcker dåliga, för man kan alltid hitta ett guldkorn någonstans. Påven Johanna av Donna Woolfolk Cross var ingen favorit heller.

Bästa boken 2012
Oj, det har blivit många nya favoriter detta år: To Kill a Mockingbird av Harper Lee, Perks of being a Wallflower av Stephen Chbosky, Squirrel seeks chipmunk: a wicked bestiary av David Sedaris, Den röda soffan av Michéle Lesbre och Jenny and the Jaws of Life av Jincy Willet. Alltid lika underbart att hitta nya pärlor. 2012 var ett bra år.



Besvikelse 2012
Ett öga rött av Jonas Hassen Khemiri; tyckte inte om den alls. Himlens fånge av Carlos Ruiz Zafón; HÖGA förväntningar, men medelmåttig översättning och mörkare historia mot sina föregående böcker i serien gav mig inget lyckorus. Eldvittnet av Lars Kepler; kan inte vara lätt att följa efter Paganinikontraktet.

Positiv överraskning 2012
Berättelsen om Pi av Yann Martel. Så vacker och intressant.
Världkrig Z: en muntlig historik över zombiekriget av Max Brooks. Min första zombiebok, and I liked it!



Bokserie 2012
Hungerspelen av Suzanne Collins; första boken var jättebra, sedan blev de bara sämre och sämre.
Livet på Scotland street 44 av Alexander McCall Smith; myshistorier, böcker jag blev väldigt förtjust i.

Omläsning 2012
Bara The Blue av Mary McCallum. Underbar omläsning. Måste läsa om mer 2013.


Nyårslöften 2013
-Läsa om mer böcker, det är så roligt att hitta saker som man missat innan och se om man tycker boken fortfarande är bra eller om man bara blev insnärjd i ett lyckorus första gången.
-Försöka läsa ut de jag har hemma innan jag köper nya.
- Låna mer böcker på biblioteket. För ekonomins skull samt slippa ha böcker hemma som man inte kommer läsa om någonsin!
- Gå på bokmässan 2013. Gick ju inte 2012 och det grämde mig lite.

Gott nytt år på er alla och nu ser vi framemot bokåret 2013!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar