onsdag 15 januari 2014

Tvillingpsykologi

Första boken 2014 fick bli av en svensk författarinna som heter Marie Hermanson. Boken har titeln Himmelsdalen och den har stått och värmt min bokhylla länge nu.

Den handlar om svensken Daniel Brant som, efter ett brev från sin tvillingbror Max, åker för att hälsa på denne på en privatklinik beläget i de Schweiziska dalarna. Kliniken verkar utåt sett vara som en hälsoklinik för rika männsikor att vila upp sig på. Max har en baktanke med Daniels besök och en dag kläcker han förfrågan om Daniel kan tänka sig att byta plats med honom några dagar så att han kan åka iväg för att få ihop pengar till den höga kliniksavgiften. Motvilligt manipulerad går Daniel med på det och ser det hela lite som en välförtjänt semester. Men efter flera dagar utan att hans bror dyker upp blir Daniel mer och mer orolig och sakta börjar Himmelsdalen visa sitt rätta ansikte.

https://www.adlibris.com/se/bok/himmelsdalen-9789174292428

Jag blir lite stolt över att det är en svenska som har skrivit boken. Jag föredrar utländska författare av någon anledning och har inte direkt hittat en svensk bok som jag gillar (inte vad jag kan säga så här på rak arm ialla fall.) Men Hermanson har skrivit en bra, lite småcreepy historia som sakta nystas upp och blir till en psykologiskt thriller. Den hade lite twister här och där som höll ångan uppe och är helt klart läsvärd!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar