onsdag 5 februari 2014

438 dagar.

Hemkommen från Nya Zeeland och hade läsplattan fulladdad med lektyr. Jag hann dock bara med att läsa en bok (hade annat för mig ;)! Boken var 438 dagar: Vår berättelse om storpolitik, väskap och tiden som diktaturens fångar av Johan Persson och Martin Schibbye.

Det är en sann historia där journalisterna Persson och Schibbye berättar om hur de under ett arbete i Etiopien blev fångatagna av Etiopisk polis när de försökte ta sig in i området Ogaden där vittnen berättade om misär och död. De hade inget visum och blev genast stämplade som terrorister, något de även dömdes för. De satt fängslade i 438 dagar innan de blev benådade och fick åka hem.


Boken är bra skrivet och medrykande. Det är en otrolig historia som de berättar om och jag blir mer och mer tacksam för att jag föddes i västvärlden. Regeringen i Etiopen är åt helvete och trots övergripande bevis till fördel för Persson och Schibbye så blir de fällda för terrorism. Jag trodde knappt mina ögon när jag läste vilken frustrerande resa det fick genomlida. Tack och lov hade de varandra, annars hade de antagligen blivit galna på kuppen. I fängelset träffar de på andra journalister som också blivit fängslade när de försökte rapportera om sanningen i landet.

Läsvärd bok som ger en tankeställare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar