fredag 15 juli 2011

Min hyllning till Harry Potter


I förrgår såg jag Harry Potter och dödsrelikerna del 2 på bio. Jag kände mig nöjd, men det var med ett litet sting i hjärtat som jag lämnade biosalongen. Det var det sista inom Harry Potter världen och jag vet att många fans lider med mig. Därför tyckte jag att det var på plats att skriva min hyllning till Harry Potter, trollkarlen som förändrade läsarvärlden. För mig är det även tio-års jubileum.

Ja, jag är ett fan. Big time. Ingen idé att försöka dölja det. Jag är ett hängivet, fanatiskt fan. Jag har läst böckerna flera gånger, både på svenska och på engelska. Jag älskar dem. Jag älskar storyn (obviously), karaktärerna och sättet som J.K. Rowling skirver på så läsaren inte kan lägga ifrån sig dem, utan bara vill ha mer, mer, mer.
Jag lärde mig trollformlerna, jag tog en pinne från skogen bakom mitt hus och täjde till den till en trollstav och jag har skickat efter fan-bilder på skådespelarna (Daniel Radcliffe och Emma Watson var de enda jag fick svar ifrån!) Jag sitter under filmerna och kommenterar hur det egentligen ska vara enligt böckerna (hemma givetvis, inte på bion!!)


Jag började läsa Harry Potter och de vises sten på min födelsedag 2001. Jag hade sett  filmen på bio (ja, jag vet men jag hann inte läsa den innan vi skulle se den. Jag bodde på landet, jag var tvungen att passa på när det fanns skjuts in till stan!) Väl hemma satte jag genast igång att läsa den och senare samma år fick jag den andra och tredje boken i julklapp av mamma och pappa och även den fjärde av Bokflugan. I väntan på den femte boken läste jag om de fyra första tre gånger. Jag var fast.

Sen har det bara rullat på. Jag har väntat spänt på nästa bok, liksom nästa film. Filmerna kan givetvis inte mäta sig med böckerna, men jag gillar dem ändå! De är kul att se en tolkning av sin favoritbok. Men ibland har de tolkat helt fel, enligt min mening, och när jag senare läser om böckerna håller jag mig till mina egna bilder.


Jag läste om dem på engelska förra året och när jag läst ut den sista i ordningen kände jag att det fick vänta med Harry Potter på ett bra tag. Men se, jag är redan sugen på att läsa om dem, fast på svenska denna gången. Måste ju variera sig lite...

Så nu är det över. Det tog slut i onsdags kväll för min del. Allt jag kan göra nu är att läsa om böckerna, läsa dem för mina framtida barn (som jag givetvis kommer att skola in att älska Harry Potter), ha filmkväll med temat  "Harry Potter-maraton" med mina HP-frälsta vänninor och helt enkelt hålla magin vid liv!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar