måndag 8 augusti 2011

Tanzania tales

Den 3 september flyttar jag utomlands. I fem veckor. Jag och fyra andra sjuksköterskestudenter åker till Tanzania för att ha praktik. Givetvis är den stora frågan: vilka böcker ska jag ta med mig? Vi har bestämt att vi ska byta böcker med varandra, men jag vill ha med mig två stycken ändå, eftersom jag inte vill riskera att sitta utan något att läsa.

Den första boken, som jag bestämde redan vid köpet att den skulle få följa med, heter En halv gul sol  av Chimamanda Ngozi Adichie. Den utspelar sig i Afrika så jag tyckte att det var ett passande tema för resan.

Sedan har jag funderat på vilken den andra boken ska bli och jag har till slut kommit fam till att det får bli Igelkottens elegans av Muriel Barbery. Jag började läsa på den för ett tag sedan men fastnade inte riktigt för den. Men jag har senare hört att man ska ge den en chans, att början är lite seg, men att den sedan är en riktig pärla. Så med detta i bakhuvudet tänker jag packa ner den i väskan.


Så nu har jag mina två böcker, plus min Tanzania-resepalör som ska med och en dagbok. Jag skriver sällan dagbok för jag tycker att det är en dryg och stressande syssla att göra varje kväll. Men jag fick tipset när jag hade min förra praktik på sjukhuset där jag bor att skriva om mina upplevelse och intryck för att kunna se hur jag växer i min sjuksköterskeroll. Så jag kände att det var självklart att ta med min alldeles speciella sjuksköterskedagbok till Afrikas djungel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar