torsdag 17 november 2011

I will hypnotize you...

Då var jag klar med Hypnotisören av Lars Kepler. Efter min hedniska handling där jag läste Paganinkontraktet först (som är andra delen, men dock inte sammanhängande så det stör) så fick jag mersmak för att läsa den första delen. Och.. tja, ja.. jag tyckte faktiskt att Paganinkontraktet var snäppet bättre än Hypnotisören. Ska jag vara ärlig så vet jag inte ens om jag skulle ha gett mig på Paganinkontraktet om jag hade läst i rätt ordning från början.



Visst höll den måttet och var spännande och allt det där, men jag saknade något som Paganinkontraktet hade. Jag kan inte riktigt sätta fingret på vad det var. Kanske att det var mycket mer detaljerat och djupare i Paganinkontraket. Hur som helst så har jag sagt det förr och säger det igen; Deckare kanske inte är min grej trots allt. Speciellt inte när huvudrollerna är medelåldersmän gubbiga män. Känns som om dom redan tar nog med plats... Wallander, Sejer, Beck (förvisso tv, men ändå!) Nej, in med lite mer Maria Wern och Irene Huss så kanske jag börjar intressera mig lite! Paganinkontraktet hade ju Saga Bauer som blandade upp lite. Det kanske var det som gjorde att jag gillade den bättre?

Men jag vill inte avsluta negativt; Hypnotisören var stundtals riktigt spännande och obehaglig och orginell (för mig iallafall) och jag tycker att man ska ge den en chans. Om man dock inte blir så frälst av den så var inte rädd för att gå vidare till Paganinkontraktet iallafall! Hell, jag kommer säkert ge mig på Eldvittnet en vacker dag!

4 kommentarer:

  1. Håller helt med dig, Paganinikontraktet är den bästa av dom två!

    SvaraRadera
  2. Om de bara blir bättre och bättre så måste ju Eldvittnet rocka ;)?

    SvaraRadera
  3. Åh då kanske jag ska ta och läsa paganinkontraktet med någon gång. Läste ju hypnotisören och jag gillade verkligen första delen, men andra delen byter stil (frågan är om de har delat på ansvaret av delarna varav den ena författat första delen och den andra tar vid på andra delen) Ja inte vet jag men blev mycket besviken på den andra delen iaf, därav att jag inte gett mig på panganinikontraktet än. Men nu får jag väl kanske göra det trots allt;) Men först kämpar vi oss igenom igelkottens elegans;) puss

    SvaraRadera
  4. Ja, ge paganinkontraktet en chans! Den var mycket bättre =)! Ja, jag kämpar på med Igelkotten! Går dock liite trögt ;)!

    SvaraRadera