måndag 7 november 2011

Ode till äckliga saker.

Jag gillar sår. Eller kanske inte gillar just själva såret, men jag tycker att det är fascinerande hur sår kan uppstå och hur rätt omläggning och liknande kan få det att läka ihop igen. Jag tycker inte att det är äckligt, inte alls faktiskt. Jag har till och med köpt en bok bara om sår. Sår heter den, fyndigt va? Innehåller en hel del smaskiga bilder och förslag på omläggningar. (Bilden är från adlibris.se. Jag orkade inte ta en egen.)



  Jag gillar också att klippa folks naglar, speciellt om de är rikigt långa klonaglar och gärna lite skit under dem med som man kan rensa bort. Det jag gillar med det är att se hur det blir rent, och hur lättade de jag klipper blir. Det är faktiskt en befrielse för många!

En annan sak jag gillar är att rensa öron. Att riktigt gräva sig in och gotta sig åt att se vaxet försvinna. Ett tips är att dra topsen i öronvecket; att börja uppifrån och följa svängen hela vägen ner. Där gömmer sig ofta lite död hud!

Ännu en sak jag är förtjust i är att rensa duschavloppet på hår. Jag har en rätt rejäl kalufs och det blir en liten skörd då och då. Bara att fiska upp och slänga och vips så rinner vattnet ner mycket snabbare!

Men det finns saker som gett även mig kväljningar (ja, jag har också fått det då och då)
Dessa är:
* Tömma en påse innehållande göjs från en magsäck (s.k. ventrikeltömning). Var tvungen att klippa upp påsen och seda ösa ut det i sköljen. Kväljningsfaktor 4 (av 5)
* Ta avföringsprover är aldrig mysigt, kanske inte får kväljning när man torkar rumpor eftersom då blir man av med det, man utför en naturlig handling, men att gräva med en spatel i det är sådär kul. Dock pallar jag det ganska bra. Kväljningsfaktor 2.
* Ta prov på spya. Say no more. Kväljningsfaktor 4.

Behöver jag nämna att jag jobbar inom vården?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar