torsdag 29 mars 2012

Hyllning till Penguin

Jag vet inte vad det är som tilltalar mig med Penguin bokförlags omslag. Jag gillar ju omslag som är färgsprakande och orginella, medan Penguin kör på stilrent och lite samma tema med sina böcker.

www.quizzing.in

Har precis fått min Jules Verne bok; Journey to the centre of the earth och jag dreglar över omslaget... Så enkelt, men ändå så snyggt!



De första Penguin-böcker såg ju ut så här:




Sedan har du ju också dessa vackra omslag:



De ger böckerna en enhetskänsla. Det är kanske därför jag gillar dem, för att de ger en känsla av sammanhang.

Gå in på Penguins hemsida om ni vill se lite mer av dessa fina böcker:

De har även roliga saker i Penguin-bokformat.

2 kommentarer:

  1. Jag är litteraturvetare och älskar att läsa, men ända sedan jag var liten har jag haft mina favoriter bland bokomslagen. Jag tillhör också dem som sorterat mina böcker i hyllan efter bokryggarnas färg ;-)Penguins omslag är sååå vackra!
    Lo

    SvaraRadera
  2. Bokomslagen gör mycket för hela läsupplevelsen, konstigt nog! Kul att det är flersom gillar Pengiun ;)!

    SvaraRadera