måndag 5 mars 2012

Zombieyra

Efter att ha blivit frälst av serien The Walking Dead, har jag blivit mer intresserad av zombier. Därför tyckte jag det passade bra med att läsa en zombie-bok för att testa på det.
Min första iakttagelse: jag tycker faktiskt att zombier gör sig bäst på film/tv. Men jag gillade ändå boken: Världkrig Z: en muntlig historik över zombiekriget av Max Brooks. Även om den var ren och skär påhitt så kändes vissa stunder riktig realistisk och jag kom på mig själv med att fundera över om händelserna som beskrevs faktiskt hade inträffat.



Världkrig Z handlar om en författare som gett sig ut över hela världen för att intervjua olika människor som på olika sätt var inblandade i det krig mot de levande döda som nästan utrotade hela jordens befolkning.

Ibland tyckte jag den blev lite för byråkratiskt. Researchen och kreativitetn var givetvis imponerande, men jag gillade bäst de enkla historierna om överlevare och deras riktigt skrämmande historier, inte bara militären och deras dyra utrustning...
Jag trodde mina naglar skulle vara mer avbitna vid det här laget, men tvyärr är det långa och jag ska strax unna mig en hemmamanikyr.

Men summan av kardemumman: helt okej zombiebok och jag har definitivt fått mersmak för att utforska mer av de levande dödas värld.

2 kommentarer:

  1. TWD och Brooks - en alldeles utmärkt start! :)

    SvaraRadera
  2. Tack! Har faktiskt Brooks första bok här hemma; The Zombie surviving guide! Ska ta mig an den en dag =)!

    SvaraRadera