onsdag 16 maj 2012

Bibliotekskatten Dewey av Vicki Myron


Det är dags för en ny recension och idag har turen kommit till Bibliotekskatten Dewey av Vicki Myron. Boken inhandlades på Bokia i Halmstad och anledningen till att jag valde boken var mest för att det var en söt katt på framsidan. Det tar emot att erkänna att jag dömmer böcker efter omslag men det är sanningen. Nästa test en bok får genomgå är baksidesläsningen och om jag finner boken tillräckligt lockande får den följa med mig hem och ansluta sig till min ständigt växande bokfamilj. Jag vågar dock påstå att jag förmodligen inte är den ända som sållar ut nytt läsmaterial på det här sättet.

En morgon mitt i smällkalla vintern hittar en bibliotekarie en kattunge i bibliotekets bokinkast. Bibliotekaren, Vicki Myron författare av boken, och den övriga personalen på biblioteket i Spencer, Iowa tar sig an den illa medtagna krabaten som lyckas mot alla odds överleva trots natten i det kalla bokinkastet.
Biblioteket adopterar katten som får namnet Dewey Readmore Books och Myron skildrar i boken Deweys liv på biblioteket under de nästan 19 åren som han bor där, ända fram till sin död 2006.

Dewey är en speciell katt. Har är social och givmild och vinner många människors hjärtan genom sin blotta närvaro på biblioteket. Han blir en sorts symbol för den lilla orten Spencer och människor från olika delar av landet besöker staden enbart för att träffa Dewey. Biblioteket får även besök av ett japanskt filmteam som gör ett repotage om katten.

Boken är mysig och charmig. För den som tycker att en bok om en katt på ett bibliotek verkar lite tunnt så kan jag meddela att läsaren inte enbart får följa Deweys liv i boken. Författaren Vicki Myron låter läsaren även ta del av hennes egna liv, allt från uppväxt till hur hon slutade som bibliotekarie i Spencer, Iowa. Hennes väg dit har inte varit enkel utan kantats av allt från sjukdom och trasslig ekonomi till familjetragedier som många människor aldrig ens kan föreställa sig.
Myron skildrar även livet i ett litet samhälle mitt i USA. Hon beskriver sin delstat med mycket kärlek och berättar historien om Spencer och hur staden fått kämpa sig igenom ekonomiska kriser och bränder och slutligen bli rankad som en av de tio bästa ställena att bo på i USA 2007 (detta nämner Myron inte i boken utan jag läste det på Wikipedia).

Den här boken är för dig som vill läsa om en tillvaro på andra sidan Atlanten, om en liten stad som blev känd på ett ganska speciellt sätt och om gripande människoöden.
Och så är det såklart en bok för dig som vill läsa om en söt katt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar