torsdag 24 maj 2012

Att älska som en porrstjärna av Jenna Jameson med Neil Strauss

Att livnära sig på att ha sex med okända människor framför en kamera är för de flesta människor otänkbart. En del har kanske lekt med tanken men för majoriteten stannar det bara vid en eggande fantasi. Jenna Jameson är en av dem som gick hela vägen och är en av världens största porrstjärnor även om hon idag pensionerat sig från den exponerande filmduken. I boken får vi följa hennes liv från barndom till hur hon hamnade i porrbranschen och blev en av de största.

Varför jag valde den här boken var av flera olika anledningar. Dels var det min ytliga sida som tilltalades av det läckra bokomslaget, dels berodde valet på att Neil Strauss spökskrivit boken och jag gillade hans andra böcker jag läst, varav boken Varning! jag recenserat tidigare här i bloggen.
Dock var största skälet till att denna bok fick följa med mig hem att jag behövde stilla min nyfikenhet över hur en människa kan välja att jobba inom en sådan vulgär och kvinnoobjektifierande bransch som porrbranschen.

Jenna Jameson (tidigare Massoli) föddes 1974 i Las Vegas. Hennes mor gick bort när Jenna var mycket ung och hennes far var aldrig närvarande under Jenna och hennes brors uppväxt. Familjen flyttar mycket och Jenna har svårt att passa in men visar redan som ung att hon har en kämparanda som senare visar sig vara en av ingredienser i hennes framgångsrecept.
Som sjuttonåring börjar hon arbeta som strippa efter att hon flyttat hemifrån till sin äldre pojkvän och behöver pengar för att klara sig. Det är första stegen på vägen som tar henne hela vägen till toppen av porrstjärnehimlen.
Men vägen dit är inte helt utan hinder. Jenna är väldigt utlämnande i sin berättelse och skildrar delar i hennes liv som involverar allt från våldtäkt till methberoende till kontrollerande pojkvänner. Trots att hon har skinn på näsan är hennes svaga punkt hennes beroende av närhet och gör att hon hamnar i flera tvivleaktiga relationer.

Humorn som blandas med allvar, samt den utlämnande skildringen av sitt liv gör att man snabbt har slukat Jenna Jamesons bok från pärm till pärm.  
Jenna lyckas med sin historia att både underhålla och uppröra. Hennes närgångna beskrivningar av samlagen både på film och privat får även den oblyge att rodna. Själv var jag, vid kapitlet om hur man ger sin man/pojkvän den bästa avsugningen, tvungen att slå igen boken några sekunder för att begrunda vad det var jag höll på att läsa egentligen.

Som feminist fann jag boken även provocerande emellanåt. Hur en person väljer att ge sig in i porrbranschen med sin kvinnoobjektifierande karaktär är för mig helt oförståeligt och det hjälper inte att Jenna påstår att det är kvinnan som har mest makt i filmerna när de görs till största delen för män att titta på.

Trots detta är det en helt klart läsvärd bok för den som vill ha en inblick i en tabubelagd bransch men även vill bli underhållen av en kvinnas livshistoria som är allt annat än färglös. Den del av boken där Jenna, hennes far och hennes bror sitter vid köksbordet och pratar om sin skruvade uppväxt fick mig att skratta högt flertalet gånger och bara vilja ha mer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar