onsdag 9 maj 2012

Hungerspelen- Triologin av Suzanne Collins

För första gången i bokfjärilsbloggens historia kommer det att recenseras inte en, inte två utan hela tre (!) böcker i ett och samma inlägg.


Böckerna är inga mindre än Hungerspelstriologin som innefattar Hungerspelen, Fatta eld och Revolt. I vanliga fall brukar jag undvika böcker som är i ropet för tillfället eftersom de förväntningar som byggts upp inför läsningen sällan införlivas. Men jag hade för tillfället bokbrist (fattig student, måste lägga pengar på nudlar och kurslitteratur) och var i desperat behov av något att läsa. Syster Bokfjärilen var generös nog att låna mig en bok ur hennes ständigt expanderande bokhylla och jag tänkte att jag skulle vara klyftig och valde den fetaste boken jag kunde komma över (med andra ord: Hungerspelstriologin). Med min förmåga att läsa sällsynt långsamt så tänkte jag att denna fetknopp på 951 sidor lätt skulle kunna sysselsätta mig några veckor. 10 dagar senare var triologin slukad och jag förstod knappt vad det var som hänt.

För er som legat under en sten den senaste tiden och nyss kommit fram så ska jag dra lite snabbt vad Hungerspelstriologin handlar om.
Historien utspelar sig i en framtid där vårt nuvarande Amerika har på grund av diverse katastrofen kraftigt decimerats i storlek och kvar finns en huvudstad och tolv distrik utspridda över landet som nu heter Panem. Huvudstaden styr distrikten med järnhand vilket inte uppskattats av befolkningen och för ca 74 år sedan gjordes ett uppror som misslyckades och ledde till skapandet av Hungerspelen. En flicka och en pojke mellan 12 och 18 år från varje distrikt lottas ut varje år för att delta i spelen. De placeras på en arena, till exempel en skog eller djungel, och syftet med spelet är att ha ihjäl sina moståndare tills det bara är en deltagare kvar som vinner spelet. Hungerspelen är regimens sätt att visa befolkningen hur stor makt de har över dem och vad som händer om man inte lyder och försöker sätta sig emot den.
Huvudrollsinnehavaren heter Katniss Everdeen och jag tror jag kan avslöja utan att uppröra alltför många att det är henne vi få följa, inte bara i hennes kamp för överlevnad i de sjuttiofjärde Hungerspelen utan även i hennes kamp mot regimen.

Jag vill inte förstöra läsupplevelsen genom att gå in i detalj vad som händer i varje bok. Trots att det känns fel att klumpa ihop tre böcker som en (som tvilling tar detta emot extra) så tänker jag recensera böckerna någorlunda samlat.

Böckerna är spännande. Detta kan tyckas vara en aning simpel beskrivning, men det var det ord som först dök upp i mitt huvud. Från sida ett var jag fast och hade svårt att lägga ifrån mig boken vilket orsakade lidande för min hemtenta som skulle skrivas samma vecka.
Spänningsgraden är på topp i den första boken som klart var den bästa av de tre. Den andra boken höll mig kvar kanske inte så till den grad som den första boken men ändå såpass att att studierna gladeligen ignorerades. I den tredje boken upplevde jag en viss döläsningen där det kändes som om historien avstannade lite. Dock tog den fart fram emot slutet och Collins levererade en snygg avslutning. Trots en viss seghet i tredje boken kan jag ändå tycka att det tjänade som syfte att ge storyn en realistisk skildring och på det hela var alla de tre böckerna klart läsvärda (951 sidor på 10 dagar borde tala för sig själv).

Böckerna är för dig som gillar historier av typen David vs Goliat; de goda vs de onda; folket vs makten. Historien är en samhällskritisk skildring av vad som sker i ett land där sträven efter total kontroll leder till en splittrad befolkning och konsekvenserna av detta.

Du ska läsa dessa böcker om du gillar att ryckas med i en äventyrsberättelse som får dig att hoppa högt av spänning och gråta av sorg.
Det är ett klart plus om du inte är rädd om naglarna för de kommer bitas på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar