tisdag 5 juni 2012

Jag kommer sen... av Eva Wiklund

Att förlora ett barn.
Eftersom jag inte har barn själv är det svårt att föreställa mig detta. Men tillräckligt mycket förstår jag av det att det är en fruktansvärd tragedi och det värsta som kan drabba en människa.


Detta hände Anne-Britt Söderberg. Natten till den 30 oktober 1998 förlorde hon sin dotter, Johanna, i diskoteksbranden i Göteborg. 63 unga människor miste sina liv och många fler skadades både fysiskt och psykiskt.

Boken tar oss med från att Johanna föddes, genom hennes uppväxt och till sist hennes tragiska död. Men det tar inte slut där. Vidare skildras människoödena för dem som blev kvar, Johannas mamma Anne-Britt och hennes familj bland annat, men även för andra människor som på något sätt påverkades av branden den natten.

Den här boken hade jag svårt att lägga ifrån mig och slukade på fyra dagar. Inte bara för att få reda på hur man kan gå vidare i sitt liv efter en sådan katastrof som branden medförde för så många människor, utan för att den ger en bild av förloppet efter branden. Vi får en inblick i utredningen som till sist leder till domen för de ungdomar som startade branden och även hur BOA (Brandoffrens anhöriga) bildades och blev en gemensam röst för de drabbade.

Boken ger en bra och förståelig inblick i "Diskoteksbranden" och är perfekt för dig som vill veta mer om katastrofen och hur den kunde ske. Själv visste jag inte mer om branden än vad jag som 11-åring läste i tidningen när den inträffade och vad som skrevs om det efteråt tills ämnet kallnade och fick lämna plats för mer akuella nyheter.
Nu inser jag att det aldrig har kallnat för många människor och att branden som för länge sedan slocknade på Backaplan fortfarande brinner i så många människors minne. Vissa har lärt sig tämja lågorna och leva vidare med smärtan, andra inte.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar