onsdag 25 juli 2012

I solens hetta läste jag om psykopater.

Sommaren har äntligen anlänt och jag har dykt i böckerna igen efter ett litet uppehåll. Har varit väldigt upptagen med att fylla vardagen med trevligt sällskap som är som en salva för själen. Men idag i solens srålande hetta läste jag (äntligen) ut The psychopath test av Jon Ronson. Journalisten Ronson, som är mest känd för sin bok The men who stare at goats, har tagit sig an hjärnans komplexitet och hur någons mentala sjukdom kan påverka andra. Hans fokus hamnar på psykopater. Under resan träffar han personer som på olika vis berörs av psykopater. Både de som blivit diagnostiserade med det, de som diagnostiserar, de som råkar ut för dem och den psykopat-expert som har utformat Psykopat-testet. Efter att ha fått ta del av testet börjar Ronson undersöka huruvida några av våra makthavare skulle kunna vara just psykopater.



Boken gav en intressant läsning, men mot slutet blev jag lite småtrött på den då den inte riktigt hade någon fast slutkläm. Den bara tog slut kändes det som. Och även om den hade en liten "Oh... vad hände sedan? Det var ju en liten cliffhanger - slut" så tänkte jag mest: Jaja, jag vill ändå inte veta.

Dock skulle jag vilja läsa The men who stare at goats eftersom Ronson skriver väldigt underhållande och den boken verkar så galen.

2 kommentarer:

  1. den här hade jag höga förväntningar på, men det blev bara ... vaa?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hade faktiskt inga förväntningar alls, men jag blev sådär imponerad!

      Radera