torsdag 5 juli 2012

Konsten att slita sig från datorn en stund.


Jag har varit inne en liten lässvacka det senaste. Jag har läst, men det har gått långsamt och jag har varit kräsen och haft svårt att bestämma mig för vilken bok jag vill läsa (något jag alltid haft stenkoll på innan.) Jag har haft siktet inställt på The perks of being a wallflower av Stephen Chbosky länge och när jag såg att den blivit film ville jag läsa den så jag inte blev alltför exponerad av trailers och info på imdb.com eller liknande så att magin när jag läste boken försvann.
Efter en snabb visit på adlibris så fick jag vänta en vecka innan ankomst som blev i tisdags. Jag har läst i princip non-stop sedan dess. Och jag blev färdig idag. Seriöst, jag har inte läst ut en bok på två dagar på jag vet inte hur länge! Den var riktigt, riktigt bra.

I boken möter vi Charlie som är en blyg, överintelligent och socialt okunnig tonåring som ska börja high school och han är väldigt nervös, för han har inga kompisar och han är känslig och gråter lätt. Han är trasig inuti, men så en dag träffar han två sistaårselever; Sam och Patrick, som han blir vän med och som bjuder in honom i deras gäng. Han presenteras till en värld av vänskap, kärlek, begär, sex och en del rökning av dess olika sorter... Men han tänker mycket och frågar sig hela tiden vad som är fel på honom, för han tycker att han inte alltid har riktigt koll på saker och ting.

Boken ingav en gnutta hopp, utan att vara präktig.

På grund av det hiskeligt dåliga sommarvädret vi har blivit belönade med i Sverige och för min oflow i läsningen har det blivit en del surfande och serietittande. (Jag har skaffat en gitarr, för annars har jag ingen direkt hobby att pyssla med.) Jag har bara läst innan jag ska gå och lägga mig på kvällarna och då bara korta stunder. Men så sprang jag på denna pärlan som jag slukade i ett nafs. Jag har läst ute vid havet och suttit på min fina balkong och bara njutit. Och jag anser att The perks of being a wallflower nu kan sålla sig till min lista på favoriter. Så bra tyckte jag den var. Läs, läs!

5 kommentarer:

  1. Skönt att komma i gång med läsningen. Jag har läst norra bra på semester. Honungen en mycket bra bok.

    SvaraRadera
  2. På semstern får man passa på ;)! Jag får kolla upp denna Honungen du pratar om...

    SvaraRadera
  3. Fel det blev Horungen med Donya Wihbi skulle det vara o några :)))

    SvaraRadera
  4. oj här skulle jag skriva en kommentar om ditt inlägg och säga så roligt att du hittat en bok du gillade igen men så råkade jag läsa kommentarerna;) fniss fniss så roligt det kan bli när man slinter på tangenterna;)

    Ha det bäst kusin
    Annie

    SvaraRadera
  5. Det var snarare mammas kära ipad som inte tyckte att "Horungen" var ett passande ord att skriva ;)!

    SvaraRadera