fredag 7 september 2012

En trevlig överraskning

Var på stan idag och fönstershoppade då denna trevliga syn mötte mig inne på gallerian:


 

Ett hav av billiga böcker i alla dess möjliga genre; reseböcker, facklitteratur, kokböcker, inbundna skönlitteratur och i pocketform.
Bästa bekrivning av min reaktion blir att citera Maria Montazami: "Mums..."
 

Dessa fynden gjorde jag:
Hey Dolly av Amanda Svensson
Rött damm: En resa genom Kina av Ma Jian
 
Från pocketbordet adopterade jag dessa:
The old man and the sea av Ernest Hemingway
Fiesta: The sun alo rises av Ernest Hemingway
A farewell to arms av Ernest Hemingway
Metamorfoser av Publius Ovidius Naso
 
Det blev en liten Hemingway-yra där ett tag, men det ska bli kul att testa på. Har aldrig läst något av honom innan. Fråga inte var infallet att köpa Metamorfoser kom ifrån. Vänstra sidorna i boken är på latin och höger sida på svenska. Boken är skriven av Ovidius som föddes 43 f.Kr och den innehåller småhistorier om gamla mytologiska personligheter som Narcissos, Dafne, Ikaros, Orfeus m.m. Ska bli en spännande utmaning att ta sig an. Hey Dolly har min syster läst och gillat skarpt så jag passade på och Rött Damm handlar om en man som gör en resa genom Kina och de upplevelser han är med om. Jag kände att den kunde vara en inspiration.
 
Så vad gick hela kalaset på...?
 
175 riksdaler. Egentligen 178, men han hade dåligt med växel så jag fick tre kronor extra tillbaka. Win!
 
Kommer bli en trevlig läshöst det här!


2 kommentarer:

  1. Åh den kära Ernest;) Kan inte säga att jag fastnat för honom överhuvudtaget, gillar inte hans sätt att skriva lite för mycket om sig och kring sig. Men ser fram emot att se vad du anser;)

    Roliga fynd annars.
    Kram
    Annie

    SvaraRadera
  2. Jag hoppas jag tycker att han är okej... Jag har ju köpt tre böcker med honom ;)! Ska börja med "The old man and the sea" för den är bara 99 sidor =)! Så får man ett litet smakprov!

    SvaraRadera