söndag 2 september 2012

Hello Kitty måste dö av Angela S. Choi

Det finns olika sätt som en bok fångar in mig i sina bokstavklädda sidor och kräver att jag läser den från pärm till pärm. I vissa fall har jag hört om boken via ryktesvägen eller läst en recension i en tidning. Ibland när jag står i en bokaffär och gottar sig i de olika böcker i alla färger och tjocklekar så är det just ett omslag som kan göra att just den boken följer med mig hem. Oftast är baksidebeskrivningen det som avgör vilken bok jag köper.
Anledningen till att jag ville läsa Hello Kitty måste dö var däremot för den fräcka och en smula morbida titeln. Personligen har jag inte något otalt med den lilla kissekatten med rosett som kommer ta över världen (det är bara en tidsfråga, tro mig), jag är dock inte något fan överhuvudtaget. Nyfikenheten om vad som väntade mellan pärmarna tog över helt enkelt.


Huvudkaraktären i boken heter Fiona och är en asiatiskt-amerikanske 28-årig kvinna. Hon är välutbildad, har ett bra jobb och är till synes en väluppfostrad individ. En typisk Hello Kitty med andra ord, vilket är något som hon avskyr.
Fiona bor hemma hos sina föräldrar och hennes pappa envisas med att arrangera dejter åt henne med tvivelaktiga friare. Fiona är trött på att styras av de minst sagt ålderdomliga värderingar som hennes föräldrar anammar. När hon kommer i kontakt med en gammal barndomsvän är det början till en förändring som ingen trodde en Hello Kitty skulle vara kapabel till.

Till en början trodde jag att jag hade storyn klart för mig: Kvinna trött på innehållet i sitt liv. Kvinna möter man. Man hjälper kvinna våga trotsa normerna. Man och kvinna blir ihop och lever lyckliga i alla sina dagar. Slut.
En bit in i boken insåg jag att historien är klart mer skruvad och mörk än vad jag kunnat ana. Gillar man, liksom jag, den där lite morbida humorn är det en perfekt bok att utforska sina mörka sidor tillsammans med (lät kanske lite väl dramatiskt men ändå). Det är en väldigt underhållande och stundtals utflippad berättelse som ändå håller fötterna på jorden. Jag skrattade flertalet gånger åt dialogen i boken, speciellt de mellan Fionas och hennes traditionsbundna föräldrar.

Slutligen så är Chois bok alldeles utmärkt för dig som helt enkelt är väldigt trött på Hello Kitty. Trots att det inte dras så många paralleller till den populärkulturella katten i sig kan säkert det faktum att det finns en bok vars titel önskar alla de nio liven ur kattskrället skänka en viss tillfredställelse för stunden.

Mjau.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar