lördag 20 oktober 2012

Into the wild.

Kom hem efter en dag på jobbet för en stund sedan. Där satt sambon och kolla på filmen Into the Wild. Åh, det var så längesedan jag såg den så jag satte mig bredvid honom i soffan. Jag har läst boken för några år sedan. Den 24 april 2009 läste jag ut den för att vara exakt. Hur jag vet det är för att jag en gång i tiden skrev i en läsdagbok. Det var inte riktigt mig grej så jag slutade ganska snart, men den sista boken jag skrev om var faktiskt Into the Wild av Jon Krakauer.


Så här skrev jag om den:


Jag blev lite rörd när jag läste det. För det är något speciellt med en bok som kan beröra en så mycket att man helt plötsligt känner sig mer levande. Jag ska verkligen ta och läsa om den och se om den kan ha samma effekt som den hade för tre år sedan.

Into the Wild är en sann historia som handlar om Christopher Johnson McCandless, en ung man som en dag bestämmer sig för att ge sig ut på ett äventyr. Han lämnar det samhälle han är uppvuxen i och drar runt i USA, med siktet iställt på Alaska. Fyra månader efter att han vandrat in i vildmarken i närheten av Mt. McKinley hittas hans kropp i en gammal buss.

Bildkälla: Wikipedia.org
Det här självporträttet återfanns i McCandless kamera bland hans tillhörigheter i bussen. Han historia har berört många människor sedan hans död 1992. Folk har frågat sig om McCandless var en fantastisk äventyrare eller en galen gröngöling. Jag är lite romantiskt och godtrogen av mig så jag kan inte bli annat än imponerad av den livsstil han skapade till sig själv, fri från krav och normer som samhället skapar.

Läs den och se om du känner dig lika levande som jag gjorde...
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar