tisdag 23 oktober 2012

Naket utlämnande.

David Sedaris är en författare som jag snubblade över en dag då jag satt och spanade på adlibris efter nya böcker att upptäcka. Jag tyckte att Squirrel seeks Chipmunk lät som en rolig titel och konceptet short-stories var något jag inte bekantat mig med innan så därför tog jag mig an denna bok, som kom att bli en ny favorit.


Så var det dags igen och jag axlade läsning Naked med glädje över att få återse denna humoristiske författare. Trots tidigare lärdomar föll jag offer för "för höga förväntningar". Boken var bra och den var rolig; visa av Sedaris meningar fick mig att skratta högt, men jag hade nog förväntat mig något mer. I Squirrel seeks Chipmunk kunde han verkligen bre på med de mest utflippade historierna, men nu när han skrev om sitt egna liv (som absolut haft sina punkter med galenskap) kände jag att vissa av histoierna inte sa mig något. Några av dem var riktigt roliga, speciellt den då han åker på nudistläger eller när han liftar genom USA och då träffar på den ena galningen efter den andra, men för det mesta bläddrade jag bara förbi utan att blir berörd. Och för mig är ju det så viktigt när jag läser.

Men det är en kul bok och Sedaris har verkligen en rolig berättarteknik och han vågar berätta allt och det gör att den inte känns hämmande. Så för det är den läsvärd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar