fredag 12 oktober 2012

Shnooz-fest...

Då det är en liten söt bok på ynka 99 sidor, relativt stor text och den bok som gav Ernest Hemingway nobelpriset i litteratur trodde jag att det skulle bli en barnlek att läsa The old man and the sea.
Men icke...

Den var förbaskat tråkig. Jag kan tänka mig att litteraturkurser har denna i sin kurslitteratur och sedan sitter och diskuterar det komplexa i den (som jag inte fattade) och det ironiska i att inte få en fisk på typ 80 dagar och sedan lyckas fånga och så går det inge vidare ändå.
För det är det den handlar om; en gammal man som är fiskare och inte lyckats fånga en fisk på ca 80 dagar och så lyckas han till slut få en stor svärdfisk på kroken och så får vi följa hur han vevar in den i 50 sidor.



Jag lade ner boken ett tag, men sedan ville jag ge den en chans. Så lång var den ju inte att det skulle ta så lång tid att läsa klart. Men 99 sidor kändes helt plötsligt som 399 och jag märkte ibland att jag läst, men inte tagit in det som stod alls.

Nä, nu har jag dissat färdig denna boken. Inte my cup of tea som ni förstår. Jag tycker det är så intressant att en sådan bok kan få Nobelpriset. Antagligen finns det en underliggande story som jag bara inte kunde ta till mig. Men men, jag är inte så ledsen för det. Nu tar jag mig an nästa projekt med glädje och lättnad för att lämna den bok bakom mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar