måndag 31 december 2012

Sista boken för i år och första e-boken

Sista boken för år 2012 gick i obehagets och mordets tecken: Monster av Micael Dahlén handlar om det mest omoraliska och bestialiska som en människa kan utföra; ta en annans männsikas liv.

Dahlén har träffat 5 kända mördare som alla utfört mord på olika vis; Issei Sagawa, den lilla japanen som inte bara sköt ihjäl den holländska studenten Renee Hartevelt, utan kalasade på hennes kvarlevor. I Danmark har han ett möte med Peter Lundin, mannen som dödade fyra människor med sina bara händer och nu flockas kvinnorna efter honom och gör allt för att få träffa honom i fängelset.
Den gamla omtänksamma damen Dorothea Helen Puente förgiftade sina inneboende på sitt pensionat och nu önskar folk att hon var deras egna mormor. Wayne Lo sköt ihjäl två människor och skadade fyra i vad som blev en skolskjutning innan begreppet ens var uppfunnet. Nu tjänar han pengar på att sälja saker som har med mördare att göra; s.k. murderabilia. Sist, men inte minns träffar Dahlén kanske den mest kända mördaren i morden tid: Charles Manson, som än idag förtrollar folk med sin karisma och excentriska utstrålning.


Något som blir bokens stora fråga är: varför är vi människor så fascinerade av mord? Vi stöter på det dagligen i nyheterna, i tv-serier eller i våra tankar. Kan det vara så att det är så intressant just för att det är det ultimata förbjudna, det som inte går att ta tillbaka.

Att läsa om mördarna är obehagligt och samtidigt pirrande fascinerande. Ja, det är klart jag tyckte om att läsa om det, även om morden äcklade mig, speciellt Sagawas kannibalism-historia, men om boken lärde mig något så är det att jag inte är ensam om att tycka detta. Mord intresserar oss, och mig ur en sociologisk synvinkel: vad driver en människa till ta det allra heligaste vi har, vårt liv?

Många frågor snurrar i huvudet och boken var pirrande intresseväckande och läsvärd.

Detta var första gången jag läste en e-bok på min nya Adlibirs Letto som jag fick i födelsedagspresent av mamma. Det var  både skönt och lite skumt att läsa på den. Skönt för den var så lätt och smidig och det var så underbart att kunna beställa en bok och vips så fanns den i lilla lådan. Men också lite avigt då, ja, man har ju läst vanliga pappersböcker i alla tider. Men jag kommer nog köra 50/50 med läsningen på letto. Jag har ju en hel del böcker att ta mig igenom här hemma.


Bilder från adlibirs.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar