onsdag 18 januari 2012

Bokmärkesjakt!

Namnet Bokfjärilen kommer från det bokmärke jag en gång använde vid min läsning. Bokmärket finns förevigat på min header och jag var lite barnsligt förtjust i det eftersom det är så vackert. Tyvärr var inte min Tanzaniaresa helt lyckad och en kväll i Dar es Saalam blev min ryggsäck stulen och mitt kära bokmärke åkte med i härvan. Jag blev väldigt ledsen och när jag kom hem köpte jag det första bästa jag stötte på i bokhandlen: ett bokmärke med en groda.

Grodor i all ära; jag är uppväxt med en mor som har en förkärlek för grodor och översållade våra badrum med de lustiga små krabaterna. Men jag saknar min fjäril. Kalla mig fånig, men är man en boknörd så är man. Att ha ett snyggt bokmärke hör liksom till. Det är som att ha den perfekta accessoarer till ett klädesplagg.

Så var jag hemma hos kusin Annie idag, min bokbuddy. Hon hade ett finurligt bokmärke: en platt pinne som man har mellan sidorna och i ändan var det en bild på en trollslända. Ungefär såhär:




 Bilden kommer från sidan fairbox.se (klicka här). Finns med en katt, ängel och hjärta med.

Denna är min favorit än så länge. Jag hittade ingen bra med en fjäril, men jag letar vidare.
Här kommer lite fler bokmärken jag gillade:


Hittas på sottochsyrligt.se (klicka här). Finns i rosa och lila med.


En liten söt uggla som tittar fram... Finns på designtorget.se (klicka här)



Två små fåglar på en gren... eller en bok! Hittades dessa på modernamuseets webshop. Tyckte dock att röd var finast, men när jag var där fanns bara isblå fågel inne. (Klicka här)



Sedan har vi bokmärket som fått en alldeles egen sida: imarkabook.com. Man fäster märket längst bak i boken och så ska själva armen hålla fast de sidor man har kvar att läsa. Jag undrar dock om denna funkar på tjocka böcker... armen kanske går av?
Den är nog väldigt bra om man är en sådan som somnar ifrån böcker lätt och inte vill tappa bort vilken sida man var på! Finns i flera olika djur och mönster så det är bara att gotta sig...

4 kommentarer:

  1. Åh ugglan och den röda fågeln var helt klart mina favoriter riktigt snygga;) lycka till i sökandet efter den perfekta bokfjärilen. Tack för igår 15 sidor är avklarade i den nya boken;)

    SvaraRadera
  2. Det blev ugglan (den första) och ett från samma sida med ett hjärta =)! Men jag letar fortfarande efter en fjäril ;)!

    SvaraRadera
  3. Ang bläckfiskmodellen; du behöver inte alls fästa den längst bak i boken med risk att den går sönder. Fäst den en centimeter in i boken och flytta efter hand som du läser. Härligt regnig sommar med massa läsning.
    Lena med katten

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aha, ja det är ju klart =)! Dom är väldigt söta och smidiga!
      Ja, det blir en del läsning i regnet ;)!

      Radera