fredag 6 januari 2012

Mysboken från den vackra staden

Livet på Scotland Street 44 är den första av tre böcker om invånarna på gatan i Edinburgh. Den skildrar vardagslivet för hyreshusets boende. Vi får möta Pat som är inne på sitt andra sabbatsår från skolan. Hon flyttar in hos Bruce, som är dödligt snygg, men vet om det... grannen Dominica hjälper Pat komma till rätta och från en av lägenheterna hörs ljudet av en saxofon, spelades av femårige, överintelligente Bertie, ivrig påhejad av sin påstridige mamma. Vidare får vi möta fler karaktärer, även om de inte bor på Scotland Street.



Det är en liten söt bok med hög mysfakor. Alexander McCall Smith (mannen bakom Damernas Detektivbyrå) kan verkligen hitta på de mest olika, orginella karaktärerna och sedan skildra dem på ett underhållande sätt. Jag har de andra böckerna i serien och var nära på att kasta mig in i den andra delen, men jag har ju fått en del böcker i fördelsedagspresent och julklapp så jag kände att jag fick ta en bok emellan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar