tisdag 31 januari 2012

Drömmen om ett bättre liv.

Jag har med åren blivit lite kräsen i mitt bokläsande. Det är inget jag rår för, men har jag en gång läst en riktigt bra bok så letar jag efter samma sorts upplyftande glädje som det jag kände då. Det är inte alltid så bra för jag vill ju hellre vara en optimist när jag läser än en pessimist. Men sen blir känslan när jag väl hittar en bra bok desto bättre om jag läser kritiskt; den "klarar testet" eller "sållningen" så att säga.

Så när jag läser boken Annonsflickan från Odessa av Janet Skeslien Charles och känner att det här är en riktigt bra bok så blir jag självklart väldigt nöjd. Jag ogillar skarpt böcker som får beskrivningen "den var sådär i början, men den blir bättre i slutet..." isch! Som Lyckan är en sällsam fågel av Anna Gavalda var; dryg, dryg, dryg och sedan sparkade den igång rejält. Tyvärr håller inte en sådan bok måttet i min värld, jag vill bli fångad från sida ett (vem vill inte det?).




Så nu har jag läst Annonsflickan från Odessa och känner redan innan jag passerat mitten att detta är en pärla bland alla svin. Den är rolig och trots att den tar upp ett urtjatat ämne (men viktigt) som kvinnors plats i ett mansdominerat samhälle, så görs det med en annorlunda tvist. Darja, som är boken huvudperson, är intelligent och har skinn på näsan, vilket ger en uppfriskande läsning och det ger även en intressant bild av drömmen om ett bättre liv i USA, som är det heliga rika landet, men som sedan inte håller vad som först lovades.

Darja, en urkrainsk kvinna som faktiskt kan stå på sig från första början och kräva respekt. Hon är en modern feminist som sätter männen på plats. Hon tar ett extrajobb på ett företag som annonserar ut Odessiska flickor till rika amerikaner som söker en foglig fru som kan laga mat. Även Darja lockas av ett bättre liv i USA och hon slits mellan att välja den amerikanske man som hon uppvaktas av och den lokale gansterbossen i Odessa, som med sin charm fångar Darjas uppmärksamhet. Men går han att lita på? Är den amerikanske idealmannen ett bättre val?

Annonsflickan från Odessa är varm, rolig och bra skriven. Jämförelsen mellan rika USA och fattiga Ukraina är slående och tänkvärd och boken är verkligen läsvärd. Rekommenderas starkt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar