torsdag 19 januari 2012

Ett litet bokpaket.

Jag var hemma hos kusin vitamin Annie igår och gosade med hennes små godingar och pratade böcker. Jag tog min sjuksköterskeexamen i fredags (paus för applåder) och tyvärr så kunde inte Annie med familj komma eftersom de små raringarna hade fått feber. Annies syster med familj och mor var där och jag fick ett fint fat från Systrarna Karlsson (klicka här, ni kommer inte ångra er).



Men jag fick även ett litet sött kuvert...
Ett kuvert som innhöll fyra lappar med varsin beskrivning på fyra böcker som jag skulle få:

Bok 1: En brevroman som skrevs av en ung herre 1774 under en tid som senare gick under benämningen "Strum och Drang" epoken. Det är en tidlös roman om ett tidlöst ämne.

Bok 2: Utkom 1879 och är en av de böcker som utgör fronten till vad som kallas "det stora genombrottet".

Bok 3: Utkom 1902 och kan ses som ett viktigt inslag i den internationella kampanjen mot folkmordet i Kongo. Handlar om moralen och om moralen går att upprätthålla om man hamnar i en miljö där moraliska begränsningar och hämningar ej är nödvändiga.

Bok 4: Utkom 1942 och är ansedd som existentialismens främsta roman. Nobelpristagare i litteratur. Från Algeriet.

Mitt bokhjärta blev en storlek större av nyfikenhet och när jag var på besök hos Annie igår så fick jag en hög med diverse Klassiker med stort K. Böcker som man, enligt min belästa kusin, måste finns i sin ägo (eller iallafall ha läst):




Bok 1: Den unge Werthers lidanden av Johann Wolfgang von Goethe
Bok 2: Röda rummet av August Strindberg
Bok 3: Mörkrets hjärta av Joseph Conrad
Bok 4: Främlingen av Albert Camus

Det är bara att njuta av dessa fina böcker!

2 kommentarer:

  1. Åh jag är så sugen på att läsa om alla ihop med dig;) Se om jag fortfarande får samma upplevelse, eller om upplevelserna blir annorlunda andra gången man läser dem. Kanske kan jag förstå dem bättre denna gång;)

    SvaraRadera
  2. Ja, men det kan vi ju göra! Så har vi några att bita i till Bokcirklen ;)!

    SvaraRadera