tisdag 7 augusti 2012

Hundens hår.

"Döm inte boken efter omslaget" heter det ju, men det är ju faktiskt det första vi ser hos en bok, så det skadar ju inte om boken faktiskt har ett fint omslag. Det ger en extra touch, ett körsbär på glassen, ett plus i kanten så att säga. Så jag tog och gick igenom min bokhylla efter just mina favoritomslag. Jag fick överväga lite, men till slut kom jag fram till dessa:


En ängel vid mitt bord - Janet Frame
The Perks of being a Wallflower - Stephen Chbosky
Señor Peregrino - Cecilia Samartin
Journey to the centre of the Earth - Jules Verne
The Blue - Mary McCallum
Fördjupande studier i katastroffysik - Marisha Pessl
Berättelsen om Pi - Yann Martel

Först och främst: färgerna! Jag är en sucker för färg. Glada, varma färger får mig att smälta. Jag är som en mal i affärer, bara att jag dras till färg istället för ljus. Spelar ingen roll om jag kolla på en ask med skruvar, kommer den i olika färger så står jag och beundrar dem en stund.



Dessa två har lite havstema. Jag gillar blåvalen på The Blue-omslaget. Jagh ar alltid varit fascinerad av valar och delfiner så det är kanske därför den talar till mig. Berättelsen om Pi- omslaget är så häftigt och även om det händer mycket på den så blir den aldrig kladdig eller rörig.
Båda är underbart vackra.


Sedan har vi blommorna. Fördjupade studier i katastroffysik-omslaget har mjukt målad ros och titeln är så fint inskriven i den. Hade faktiskt den som skrivbordsunderlägg här på datorn ett tag. Så fin tycker jag den är. En ängel vid mitt bord har jag ännu inte läst, men jag föll för färgerna helt enkelt. Gillar ju färger som sagt. Och även om Señor Peregrino lovade runt, men höll tunt så kunde jag inte låta bli att enrkänna att jag alltid blivit lite förförd av omslaget. Den vackra kvinnan och blommorna och den underbara gröna färgen. Jag är såld!


Sist men inte minst: övriga omslag. Journey to the centre of the Earth-omslaget behöver nästan ingen presentation. Jag har till och med skrivit ett helt inlägg tillängnat bokförlaget Pengiun. Älskar deras omslag och speciellt denna klassiska layout. Enkel och en fin färg.
Sedan har vi Perks of being a Wallflower, som även den har fått tjäna några dagar som skrivbordsunderlägg. Här föll jag inte för några färger (den kan ju knappast beskrivas som färgglad direkt) utan för skrivstilen i titeln och författarnamnet. Jag älskar hur det ser ut som om någon bara skrivit det lite i förbifarten. Sedan gillar jag texten bakom som är från själva boken.


Så där var de; mina favoritomslag hittills iallafall. Det kommer ju alltid fler pärlor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar