måndag 20 augusti 2012

"International Bestseller" behöver inte betyda att man gillar den...

A visit from the goon squad av Jennifer Egan låter oss följa olika människor i olika skeden i livet där record executive Bennie Salazar och hans assistens Sasha står i centrum. Boken handlar om relationer mellan männsikor och hur de hanterar livets dilemman och händelser. Jag köpte boken på Amsterdams flygplats när jag och sambon var på väg hem från Rom. I bokhandlen stod valet mellan den och två andra böcker. Men jag valde till slut denna, främst för att den var skriven av en kvinnlig författare.


Jag är ju en sucker för relationer och mänskliga interaktioner, något som det fanns gott om i boken. Dock läste jag den på engelska och det var inte den lättaste engelskan enligt min åsikt. Jag fattade ibland inte vad som hände och i ett kapitel så skummade jag bara. Det är sällan det sker, men jag orkade inte läsa för läsandets skull. Jag förstod sammanhanget och det räckte.

Jag var nyfiken på boken eftersom orden "International Bestseller" stod tryckta på pärmen och jag förstår på något att den blivit en favorit, speciellt om man fattar språket. Ibland kändes till och med A Clockwork Orange mer begriplig än denna. Okej, nu kanske jag tog i... men typ.

Funderade när jag började läsa om detta kunde bli en ny favorit för mig, fast jag konstaterade rätt snabbt att så var inte fallet. Hur som helst så är den ändå läsvärd, främst för Egans påhittighet som tar historierna framåt och gav en trevlig läsupplevelse.

2 kommentarer:

  1. Det låter inte som min typ av bok. Engelska är ju inte min starka sida. Mamma.

    SvaraRadera
  2. Haha! Neej... Den är nog inte riktigt din cup of tea... ;)!

    SvaraRadera