söndag 5 augusti 2012

Kiss my sharries and all that cal

Viddy, slooshy, krovvy, govoreeting, gulliver, pony, rookers, nogas, devotchka, chelloveck, droogs, glazzies, skorry, bezoomny, malenky, britva, gazetta, goloss, litso, slovo...

Anthony Burgess har i A Clockwork Orange hittat på ett eget slangspråk som tonåringarna (eller nadsats, som de också kallas) använder. Boken är i berättarform och "Our Humble Narrator" är femtonårige Alex. Han är ledare av ett gäng som roar sig på kvällarna med "The old in-out" (alltså våldtäkter) och ultra-våld. De går runt på stan, härjar och sprider skräck omkring sig. En dag åker Alex fast av polisen och skickas till fängelse, där han får träffa psykologen Dr. Brodsky som har metoden för att bota våldsamma människor som Alex.


När jag började läsa fattade jag ingenting. Inte så konstigt när 50 % av språket bestod av påhittade ord. Jag ville ge upp rätt snart, men gav den till slut en chans. Och efter några kapitel så tedde sig slangen inte så obegriplig som den först gjort.
Jag började bena ut det hela och eftersom boken inte var så värst tjock (141 sidor) så stod jag ut till slutet.

Var den bra? Tja, jag trodde den skulle vara bättre och mer slagkraftig mot slutet, men den slutade mest. Bara sådär.
Men den är speciell, orginell, lite smågalen. Läsvärd om man kan orka med språket.
Funderar faktiskt på om jag ska läsa om den i framtiden. Inte för att jag räknar den som en favorit, nej, utan för att jag nu vet vad de flesta ord betyder och då kan jag koncentrera sig mer på innehållet istället.

Nu ska jag ta och se filmen med. Den lär vara knäpp.

Jag avslutar detta inlägg med:
Kiss my sharries and all that cal!

2 kommentarer:

  1. Kul att du läst boken! Jag har sett filmen - för länge sedan. Den är ganska våldsam och obehaglig ibland, men väldigt bra. Du kanske har sett filmen nu?

    SvaraRadera
  2. Jag såg början av filmen när jag var ung, men sedan bestämde jag mig för att läsa den innan jag såg den! Nu så är det väl på tiden att faktiskt se hela med ;)!

    SvaraRadera