tisdag 10 september 2013

Top Ten Tuesday!


Sidan The Broke and The Bookish ha en rolig temadag på tisdagar: en lista med diverse bokrelaterade saker. Idag ska man lista De tio böcker som man gärna skulle vilja se som film/tv-serie.

Här är mina:

1. Vindens skugga - Carlos Ruiz Zafón. (Men då måste den vara spansk-tillverkad och inte en amerikans-wannabee-spansk-som-utspelar-sig-i-ett-icke-engelsk-talande-land-men-där-alla-märkligt-nog-talar-ameriskanska-ändå (typ Parfymen).

2. Ängelns lek - Carlos Ruiz Zafón. Vi kan ju inte ha den första utan den andra ;)! Tredje boken kan dock kvitta!

3. Lyckan är en sällsam fågel - Anna Gavalda. Skulle kunna bli så vacker.

4. En halv gul sol - Chimamanda Ngozi Adichie. Skulle också vara en så vacker film!

5. Den tomma stolen - J.K. Rowling. Skulle kunna bli väldigt underhållande.

6. Snuff - Chuck Palahniuk. Väldigt intim och avslöjande film, men skulle kunna bli en galen, rolig, knäpp one-off-a-kind...

7. Livet på Scotland Street 44-serien- Alexander McCall Smith. Mysfaktor-filmer som man kan se i höstmörkret.

8. The Blue - Mary McCallum. Jag vill se denna som film, men samtidigt skulle jag vara så nervös över att den skulle vara dålig och förstöra hela magin med boken. Men ibland får man chansa!

9. Middlesex - Jeffrey Eugenides. The Virgin Suicides blev det ju en bra film av.

10. Fördjupade studier i katastroffysik - Marisha Pessl. Ja!

Hm... Det var inte så svårt att komma på tio stycken faktiskt. Det finns säkert fler i min hylla, tanken slår mig ofta när jag läser en bok: "Wow, detta skulle kunna bli en bra film." Roligt tema!

4 kommentarer:

  1. Jag har inte läst en enda av dessa, men flera hittas på min vill-läsa lista och somliga finns redan i min hylla :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, då har du mycket roligt att se framemot =)!

      Radera
  2. Den tomma stolen tänkte jag också på, fast tycker att den känns så mycket som en Såpaserie redan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, den har ju intriger som heter duga ;)!

      Radera