onsdag 10 augusti 2011

Boken om hur en färg kan spela så stor roll.

Har precis läst färdigt boken Niceville av Kathryn Stockett. Den handlar om hur en vit kvinna, Miss Skeeter, som återvänder från college till sin hemstad Jackson i Mississippi och börjar få upp ögonen för hur färgade kvinnor som jobbar som hembiträden behandlas. Hon tar hjälp av två hembiträden, Aibileen och Minny, för att skriva ner deras historier och förhoppningvis kunna publicera en bok. De möter stort motstånd från samhället och fasan för att bli upptäckta är stor men de kämpar tappert på för att få sin sida av saken hörd.



Jag tycker boken är bra och läsvärd. Jag försöker känna mer för den, men jag hittar inte riktigt dit. Den är väldigt välskriven och jag flöt med bra i bokens handling, och givetvis blev jag förbannad på de orättvisor som vissa människor har fått uppleva, men jag kände aldrig att boken gav mig något nytt att bära med mig. Karaktärerna i boken kändes ibland sterotypa och jag kunde inte riktigt relatera till någon av dem.

Den behandlar ett viktigt ämne och jag ville gärna känna något för den. Den där mysiga underbara känslan av att ha läst färdigt en riktigt bra bok i min smak, men; nej, den infann sig tyvärr aldrig. Jag slängde upp den på bokhyllan och tog raskt fram nästa bok.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar