måndag 29 augusti 2011

En dag...

Jag läste ut En dag av David Nicholls igår kväll. Ännu en bok som jag måste läsa långt in på småtimmarna för den är så bra. För det är väl ingen överraskning direkt att jag gillade den. Den har blivit hyllad av recencenter och med rätta för den var verkligen fantastisk. Det var en sådan bok som man blev avundsjuk på för att man själv inte skrev den.



Boken handlar om Emma och Dexter som spenderar en dag tillsammans den 15 juli 1988 och vi får sedan följa deras liv varje år den 15 juli fram till 2007. Vi får följa deras personliga utveckling och hur deras relation förändras.

Nicholls skildrar de två karaktärerna Emma och Dexter med sådan känsla. Jag ryktes med i historien om deras relation och hur de växer upp och mognar. Jag kan tänka mig att många kommer känna igen sig i den här boken. Hur livet inte alltid blir som man tänkt sig, men att man kan vara lycklig ändå.

Jag hade med den på en femdagars-resa till Barcelona och jag trodde inte att jag skulle hinna läsa så mycket, men jag tog varje chans jag fick. När andra tog en power-nap så läste jag. På stranden läste jag, innan jag somnade i det varma varma rummet med en surrande fläkt, då läste jag. Den är riktigt bra och värd din tid. Läs den. Nu. Kom igen. Se så.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar