lördag 18 februari 2012

Extremt vacker och oroligt välskriven.

Har precis läst ut Extremely loud and incredibly close av Jonathan Safran Foer. Den handlar om 9-årige Oskar Schell som i kölvattnet efter terrorattacken den 11 september, där han pappa omkom, ger sig ut på New Yorks gator för att hitta det lås som passar den mystiska nyckel han hittat i hans pappas gaderob. Han träffar diverse olika människor och samtidigt försöker han handskas med sin stora sorg.


Jag hade hört att boken skulle vara riktigt bra, och jag blev inte besviken. Den är både rolig och käck, men också så otroligt rörande och sorglig på samma gång. Lille Oskar är smart och vältalig, men det framgår även att han fortfarande bara är nio år, men allt vad det innebär att vara ett barn i stora världen. Boken slukade jag och jag till och med längtade efter att få sätta mig till rätta i soffan och läsa och njuta av sidorna.

Extremt roligt och otroligt sorglig...

Bokens sidor varvas med olika skrivsätt, bilder, överstryckningar m.m. som ger hela boken dynamik och orginalitet. Det gick väldigt fort att läsa, dels för att det var så pass bra, men också för att ibland kunde man bläddra förbi tio sidor som innehöll en serie bilder.

Extremt orginell och otroligt dynamisk.

Den var också behaglig att läsa på engelska. Jag gillar att varva svenska böcker med engelska, men ibland slår det slint och det är alldeles för svårt att förstå (typ Ray Bradburys Fahrenheit 911).
Men denna bok får tummen upp, gånger flera.

Extremt läsvärd och otroligt bra!



2 kommentarer:

  1. Tänker du att du ska se filmen? Jag vet inte om jag vågar det för jag älskade boken. Besvikelsen kan bli stor...

    SvaraRadera
  2. Oh, jag tror jag ska det faktiskt! Jag är för nyfiken... Men det är så sant; man kan bli alltför besviken... Man får nästan se den med lite avstånd och minnas att boken kom först ;)!

    SvaraRadera