söndag 27 mars 2011

Den vilda detektiverna av Roberto Bolaño

I denna boken får vi lära känna poeterna Ulises Lima och Arturo Belano, via de människor så på något vis har kommit i kontakt med dem. Boken börjar i Mexico City där Lima och Belano håller till innan de ger sig ut i världen. De lämnar flera frågetecken efter sig i sina vägar och känslan av en dold historia finns med i hela historien.
Jag kom i kontakt med den här boken i en bokhandlen på Arlanda flygplats när jag och min sambo skulle flyga till Cypern. Den är nästan 750 sidor, men det avskräckte mig inte. Problemet var att medan jag läste så föll boken isär. Sida efter sida föll ur och ibland hela kapitel. Men ett gummiband och ett fast handgrepp under läsningen gjorde det möjligt att ta sig igenom boken.


Den är verkligen en bok i en klass för sig. Läsaren kastas mellan berättelserna som långsamt nystar upp historien om poeterna och jag både hatade och älskade Lima och Belano. Det är en bok som läsaren får ta som den är, den är speciell och det är lika bra att följa med i svängarna under läsningen. Men jag rekommenderar den är för de som vill ha lite förnyelse i läsningen och dras med i en Odyssé av äventyr och hänföras av en alldeles egen stil som Bolaño presenterar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar