måndag 28 mars 2011

Oväntat besök på Star Street av Marian Keyes

Boken handlar om de boende i ett hyreshus i Dublin och deras vardagsliv. Alla har en egen historia som läsaren får ta del av och sina egna bekymmer att sköta om. Boken tar upp ett omfång av relevanta och viktiga samhällsämnen men den känns aldrig svårläst. Keyes är otroligt påläst och har en bred fantasi. Vissa stunder blev jag arg. Arg på alla orättvisor och översittare som livet innebär och huserar. Men hela tiden ryktes jag med i den underbara ordrikedom och färgstarka porträtt som Keyes målar upp och ibland berörde den mig till tårar.


Detta var den första boken jag läst av den irländska författarinnan Marian Keyes, och jag visste efter bara några sidor att det inte kommer bli den sista. Till en början tyckte jag den verkade som en typisk "Chick lit" (alltså en bok som är av en kvinna som riktar sig till andra kvinnor). Det är absolut inget fel med det, men av erfarenhet är det inte riktigt min typ av smak. Men eftersom den var en julklapp från mina svärföräldrar kunde jag inte ignorera den. Jag började läsa den maffiga inbundna boken och kunde knappt släppa den. Den hade det flow som jag eftersöker när jag läser och inom kort hade jag tagit mig igenom den och började genast läsa en annan bok av samma författare.


Denna boken är för dig som gillar enkla men ändå fänglsande vardagshistorier, där det känns som om du hela tiden står alldeles brevid karaktärerna och är en del av berättelsen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar