tisdag 29 mars 2011

Twilightserien av Stephenie Meyer


Böckerna heter Twilight, New Moon, Eclipse och Breaking dawn. De har andra namn på svenska, men jag tycker de är onödiga och långa så jag använder de engelska istället.
Böckerna handlar om hur människan Bella Swann bli förälskad i Edward Cullen, som är en vampyr. Kort beskrivning, men det är i princip allt de handlar om.

Min erfarenhet av Twilight är inte hänförd beundran som de flesta andra. Som jag tidigare nämnt började jag läsa dem för att uppleva den frälsning jag såg i andras ögon. Men istället för att fastna och sträckläsa dem blev jag mest irriterad på hela konceptet; denna bild att du bara kan bli fulländad om du hittar din själsfrände. Missförstå mig inte; jag har två själsfränder i mitt liv, men jag måste ändå känna mig komplett ensam. Jag känner bara hur tonårstjejer kommer bli förtrollade av denna historia och kräset leta efter sin egen Edward. Ibland ville jag bara att Bella skulle dumpa både Edward och Jaob och bara lära sig att klara sig själv ett tag. Få lite självkänsla.
Vidare hade jag redan sett de tre första filmerna när jag började läsa och jag förstod snabbt att detta inte var att föredra; de har helt och hållet följt böckerna vilket kan vara bra enligt Twilight-fansen, men inte om du vill läsa boken i efterhand.
Så jag tråcklade mig igenom böckerna och när jag läst de 100 första sidorna på den fjärde boken fick jag nog och lade undan den. Jag lovade mig att läsa ut den innan filmen kom ut som en motivation, men jag kunde inte förmå mig att uppta min läsning.


Men sedan läste en vännina ut den, och min sambo. Båda uppmanade mig att läsa den. Min sambo hävdade att jag slutat där det var som mest spännande och med tillförlit på honom återupptog jag läsningen.


Det var som att det var denna jag väntat på, det jag hade hoppats med Twilight; att ryckas med i magin. Vissa stunder kände jag till och med att de andra böckerna var värda sitt slit för att få läsa den fjärde. Spänningen tilltar och säcken knyts samman. Jag vill inte avslöja för mycket men i helhet var boken godkänd.
Dessa böcker är för dig som gillar att läsa om mytologiska varelser, som gillar magi och tja... läsa om snygga människor och vampyrer. Har du ännu inte sett filmerna så tycker jag absolut du ska läsa dem för Meyer har verkligen ett magiskt språk när hon skriver. Men har du däremot sett filmer så: Dont bother!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar