måndag 28 mars 2011

Vad jag läser för böcker.

Jag vill göra en liten presentation av vad jag gillar att läsa och varför jag valt att dela med mig av mina läserfarenheter i denna bokblogg.
Jag har alltid gillat att läsa, men jag läser långsamt. Det gör jag för att verkligen kunna ta till mig en bok och låta varje sida, varje ord fånga mig och hålla kvar mig en stund.


Jag har både en varierad boksmak och en trångsynt. Det är mer ödet som styr när jag väljer en bok. Antingen står jag och stirrar mig blind på en hylla i en bokhandel eller så bläddrar jag bland böcker på internet, framför allt på adlibris.se.

Först är det omslaget som lockar. Ytligt, jag vet, men det är ju bara sanning att det är det första vi ser. Sedan läser jag baksidan och ibland känner jag... tja, "det där". En koppling. Det är ofta jag känner denna koppling, som kan vara både stark och svag, men finns den där så gör den.
Jag gillar att läsa de böcker som fått den hedersvärda titeln "klassiker". Det är intressant att se vad det är som gör en bok till just detta och om jag tycker den är en klassiker i mina ögon.

De böcker jag inte läser så ofta är deckare, fantasy och svenskförfattade. Jag kan inte svara på varför, de har aldrig tilltalat mig på det sättet, eller så har jag inte hittat några bra helt enkelt. Men jag är villig att testa nya marker för att finna en variation och en nyans.

Som färgerna på en regnbåge, eller en fjäril...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar