måndag 28 mars 2011

The Time traveler's wife av Audrey Niffernegger


Den här boken handlar om Clare och Henry som träffas för första gången när Clare är sex år och Henry 36. De gifter sig när Clare är 22 och Henry 28 år. Omöjligt som det låter har det sin förklaring. Det är nämligen så att Henry lider av en sjukdom som gör att han i tid och otid förflyttas till både dåtiden och framtiden. När Clare träffar honom för första gången som sexåring har han redan känt henne sedan länge.

Jag kom i kontakt med denna boken när jag jobbade utomlands som au pair. Jag behövde en bok att sysselsätta mig med medan småttingarna sov middag och lånade denna av min värdmamma. För tillfället var jag inte så aktiv i läsandet men denna bok satte igång min läslust och är en av mina favoritböcker. Jag har själv införskaffat ett eget exemplar och rekommenderar den alltid till vänner och bekanta på jakt efter en ny bok att läsa.

Boken är en kärlekshistoria i övernaturlig tappning men med en sådan trovärdig skildring att man faktiskt köper denna mystiska sjukdom Henry drabbats av. Man får följa honom och Clare under flera år då de tvingas leva i ovisshet om och när Henry kommer försvinna bort till en annan tid. Deras kärlek är stark men utsätts för stora påfrestningar i och med tidshoppandet och man kan inte undgå att bli berörd och engagerad i deras öde.
Niffernegger sätt att skriva är både lättsamt och underhållande. Hon har på ett skickligt sätt lyckats pussla ihop de olika tiderna boken skildrar på ett sätt som gör det lätt att hänga med i svängarna.

Den här boken kanske många känner igen eftersom den nyligen kom ut som film med Eric Bana och Rachel McAdams i huvudrollerna. Personligen tyckte jag att storyn i filmen var alltför avskalad och jag saknade många delar från boken som borde varit med. Självklart är det ju alltid så med filmer baserade på böcker men i det här fallet var det alldeles för mycket bortplockat för att göra boken rätt.

Den här boken ska du läsa om du tröttnat på de klassiska kärlekshistorierna och vill uppleva något alldeles nytt.
Och även om du för en liten stund vill känna dig förälskad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar