tisdag 29 mars 2011

Parfymen- berättelsen om en mördare av Patrick Süskind

Parfymen- berättelsen om en mördare, tar dig med till Paris på 1700-talet där en liten pojke som heter Jean-Baptiste Grenouille födds på en fiskmarknad. Pojken växer upp och gör människor runt omkring honom illa till mods. Han har en speciellt talang; han har världens mest förfinade luktsinne. Med hjälp av sin näsa kan han bryta ner dofterna i de minsta beståndsdelarna. Han älskar dofter och en dag möts han av den doft han kommer att älskar mest, en som gör honom besatt; det är den doft som avges av unga kvinnor. Han ger sig in i parfymrikets ädla konst för att lära sig hur han kan bevara en kvinnas doft. Utan samvetskval ger han sig ut på en mördarodyssé för att kunna sammanställa den perfekta parfymen.

Första gången jag hörde talas om denna boken var i gymnasiet. Jag var på jakt efter bra böcker och efterlyste i klassen efter förslag. En klasskamrat tipsade om denna bok, men jag tyckte inte namnet lät lockande. Sedan tog jag inte reda på vad den handlade om så jag tänkte inte mer på den och till slut föll den i glömska, Men så en dag såg jag trailern för filmen Parfymen på tv och bestämde mig för läsa boken innan jag såg filmen.
Jag gillade verkligen boken; den var både obehaglig och facinerande på samma gång. Süskinds beskrivningar av dofterna är otroliga. Att kunna beskriva en doft är något av den svåraste som finns, men han har lyckats. Det känns som om läsaren själv kan känna doften. Han återger även långa stycken om hur dofter utvinns och den är underbart att läsa den här boken där författaren ansträngt sig för att beskriva komplexa och gamla metoder.

Det tog flera år innan jag till slut såg filmen. Jag hade hört att den skulle vara dålig, och det är klart att det känns lite konstigt att det är amerikanska och brittiska skådespelare i en film som utspelar sig i Frankrike. Men som helhet tyckte jag faktiskt filmen var bra. Den inger den otäcka känsla som boken gjorde och doftbeskrivningarna är också godkända. Men som de flesta bok-till-film-upplevelser så tycker jag att boken ska läsas först.

Den här boken är för dig som inte drar dig för obehagliga upplevelser utan kan istället se mästerverket under den äckliga ytan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar