måndag 6 juni 2011

The Blue av Mary McCallum


The Blue utspelar sig på en isolerad ö i Marlborough Sound i Nya Zeeland. Året är 1938 och historien cirkulerar kring Lilian och hennes familj som lever i det lilla samhället som bebor ön som heter Arapawa Island. Lilians make Ed arbetar som valjägare som de flesta män gör på ön. Tillsammans har de fyra barn: en äldre dotter som precis bildat en egen familj, en yngre dotter som bor på fastlandet där hon går i skolan och en yngre son som bor hemma med Lilian och Ed. De har även ett fjärde barn, en son vid namn Mickey som kommer hem till ön efter att ha bott och arbetat i Wellington ett tag. Hans ankomst bäddar för konflikt och, som det framgår under historiens gång, så är saker och ting är inte alltid som de verkar...

Jag köpte den här boken under mitt år i Nya Zeeland. Jag tror jag föll för framsidan på boken. Trots att jag vet att man inte ska döma boken efter omslaget så är det i regel det som får mig att plocka ner en bok från bokhyllan. Jag tyckte även att det skulle vara roligt att läsa en bok som utspelade sig på just Nya Zeeland.
Vid slutet av 2009 gjorde jag och en vän en road trip på Sydön. Jag glömmer aldrig när jag stod upp på däcket på färjan mellan Wellington och Picton och fick se självaste Arapawa Island på riktigt. Det var en häftig känsla!





Boken är en av de bästa jag har läst. Till en början lunkade den på i ganska lagom tempo men under tiden som man läste insåg man att det låg någonting och vilade under ytan hos Lilian och hennes familj. När jag inte trodde att det skulle hända så mycket mer avslöjades en överaskande hemlighet som förändrade hela historien och ens sätt att se på boken. Författaren hade ett bra upplägg och byggde skickligt upp historien fram till det stora avslöjandet. Mer vill jag inte skriva eftersom jag absolut inte vill förstöra läsupplevelsen för någon som skulle vilja ge sig på den här pärlan.

The Blue är för dig som vill ha en spännande historia som utspelar sig på en plats som väldigt få bekantat sig med och för dig som vill uppleva en annan tid och kultur. Gillar du naturupplevelser och vackra platser är inte denna helt fel heller, jag kunde riktigt känna vinden i håret när Ed stod upp på utkikspunkten och spanade efter valar. Peronligen är jag emot valjakt men det var ändå intressant att läsa en skildring av hur man överlevde under 1900-talets första hälft i ett isolerad ösamhälle i Nya Zeeland.
Gillar du att bli helt överraskad av en historia ska du definitivt läsa denna boken.

//Bokflugan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar