fredag 10 juni 2011

Mina två absoluta favoritböcker

När jag var yngre kunde jag omöjligt säga vilken eller vilka böcker som var mina favoriter. Jag har alltid varit ett fan av Harry Potter-böckerna, men en dag korsades min väg av boken Vindens skugga av Carlos Ruiz Zafón. När jag läste den kastades jag direkt in i den rika handlingen och boken grep tag i mig från första till sista sidan. Den handlar om Unge Daniel som bor i Barcelona med sin pappa. De äger ett bokantikvariat och Daniels liv förändras då han hittar boken Vindens skugga i De bortglömda böckernas gravkammare. Han läser boken på en natt och börjar forska i författaren till boken; Julian Carax och hur det kommer sig att det nästan inte finns några böcker kvar av honom. Ett mörkt förflutet börjar sakta nystas upp...

Förr hade jag en vana att jag skrev i böckerna när och var jag köpte dem. Mitt ex av boken köptes den 29 Juli 2009 och jag har hunnit läsa den tre gånger och är sugen på en fjärde gång snart. Jag blir fortfarande lika berörd av den och upptäcker hela tiden nya saker i handlingen och i de underbara karaktärerna.


Andra boken heter Ängelns lek och är skriven av samma författare. I denna boken får vi följa författaren David Martín som har fått i uppdrag att skriva en ny bok som ska förändra världen, men vem är egentligen herren som har gett honom detta bisarra uppdrag? Denna köpte jag den 20 juli 2010 och har bara läst den en gång (än så länge). Den var mycket mörkare än Vindens skugga men jag blev ändå lika fascinerad av den. Jag kunde inte låta bli att försvinna in på Barcelonas gator och följa karaktärernas steg för steg. Jag gråter väldigt ofta till böcker, jag kanske är lite blödig, vad vet jag? Men denna boken fick mig att brista ut i en sån störtflod av tårar utav dess like och jag gick berörd i flera dagar efter att jag hade läst ut den. Aldrig har en annan bok fått mig till detta. När jag hade läst ut den kastade jag mig på Vindens skugga för tredje gången och läste om den igen. Jag kan inte förklara varför för då avslöjar jag en viktig del i Ängelns lek, men jag var bara tvungen.

Några ord om staden Barcelona: Jag har bott där i tre månader där jag lärde mig prata spanska bättre. Det är en underbar stad och genom böckerna kunde jag se de gator som nämns och Barcelona blev som en egen person i böckerna, en viktig del av handlingen. Ibland kändes det som de inte hade varit lika bra om de inte hade utspelats sig i vackra Barcelona.



Dessa böcker rekommederar jag till alla som vill ha förslag på bra böcker att läsa. Mitt exemplar av Vindens skugga har blivit läst totalt sex gånger och Ängelns lek två gånger. Jag lånar mer än gärna ut dem till familj och vänner för jag vill att de ska få ta del av dessa underbara och färgstarka berättelser. Jag kan lugnt säga att jag har hittat mina favoritböcker och det kräver en riktig toppbok för att klå dessa. Kan även nämna att bilden som är högst upp på min blogg, med fjärilsbokmärket, är av Ängels lek. Jag ville ha en favoritbok på rubrikbilden, så det fick bli den.

Dessa böcker är för dig som vill ha en fantastisk läsupplevelse, med gåtor i mörkret och underbara karaktärer som man både kan älska och hata starkt. Vill du ryckas med i Barcelonas fantastiska värld så läs dessa. Eller läs dem utan några specifika orsaker. Bara läs, för de förtjänar det.

4 kommentarer:

  1. Åh, det är mina favoriter också. Och jag bodde i Barcelona i två månader =)

    SvaraRadera
  2. Underbar stad och underbar bok =)! Har precis beställt Senor Peregrino! Det stod på adlibiris att om man gillade Vindes skugga så skulle man gilla denna med! Jag är såld och supernyfiken ;)!

    SvaraRadera
  3. Nu måste jag ju bara köpa denna och läsa denna bok... Kanske det är det som är boken med stort B som får mig att få tillbaka läslusten;)

    Kul att ju fått in dina systrar i bloggandet mycket rolig idé.

    Puss och kram

    SvaraRadera
  4. Åh, Annie! Den är verkligen underbar! För mig är det "BOKEN" ;)!

    Japp, det är roligt att de är med! Kul med lite dynamik och olika vinklar =)!

    SvaraRadera